2 solutii la Mi-e frică să nu vadă ceilalți că mi-e frică


Salut

Acest articol își propune să te ajute să scapi de această teamă de care vorbesc în titlu, care îți produce și mai multă teamă.

Un domeniu destul de răspândit unde am identificat faptul că oamenii se confruntă cu multe frici și temeri, e domeniul socializării, al relaționării și al interacțiunii cu ceilalți.

Ca să aflu nevoile oamenilor în legătură cu frica am creat un chestionar pe care l-am trimis spre completare acum câteva luni, din el am identificat mai multe probleme legate de frică ale oamenilor și de foarte multe ori acestea se regăseau din domeniul interacțiunii cu cei din jur. Nu ar trebui să fie ceva care să mă mire deoarece trăim în societate, nu în peșteri sau buncăre izolate.

Vreau acum să-ți vorbesc despre o experiență cu un prieten care în situații sociale, mai precis, în interacțiunea cu fetele se plângea că are emoții, că îi transpiră palmele și se temea ca fetele să nu-și dea seama de acest mic inconvenient fiziologic care ar trăda emoțiile pe care el încerca cu atâta hotărâre să le ascundă.

Majoritatea oamenilor au o manifestare corporală care apare atunci când au emoții sau se simt rușinați. De exemplu, eu ma înroșesc sau mi se înroșesc urechile. 😀

Bineînțeles, pot fi alte cauze ale acestor manifestări ale emoțiilor; nu înseamnă că întotdeauna când te bâlbâi, sau când transpiri sau când înroșești se întâmplă din cauza anxietății tale pe care o resimți în situația socială.

Să revin la povestea amicului meu care încerca tot mai mult să-și oprească aceste manifestări fiziologice.

Ce făcea el defapt? El își provoca mai multă tensiune, devenea mai încordat, fiind mai încordat devenea și mai anxios, iar în final nu făcea nimic mai mult decât să amplifice acele stări și reacții de care se tot ferea.

Soluții?

1. Intenția paradoxală

Uneori, cu cât te opui mai mult manifestării unor simptome de anxietate cu atât ele vor crește tocmai din cauza faptului că îți creezi mai multă tensiune, care te face tot mai stresat și amplifică simptomele fricii.

Despre acest refuz al unei stări, care declanșează amplificarea stării nedorite și despre soluția la acest fenomen vorbește și Viktor Frankl, întemeietorul logoterapiei, în cartea sa „Omul în căutarea sensului vieții”.

El spune că cu cât încercăm în mai mult să obținem un rezultat, în mod obsesiv, cu atât ne va fi mai greu să-l atingem, fenomen pe care-l numește „hiperintenție”.

În cazul nostru, cu cât încercăm mai mult să ne opunem unei stări care ne supără, ea se va intensifica, iar pentru a îndrepta situația trebuie să procedăm prin așa numita „intenție paradoxală”, adică să încetăm opunerea și să ne îndreptăm direct spre ea.

Așadar, dacă nu poți adormi, încearcă să nu adormi, încearcă să stai treaz. Dacă ți-e teamă de ceva și ascunzi, nu mai ascunde și arată acest lucru.

În cazul amicului meu cu palmele transpirate în preajma fetelor, putea să facă puțină autoironie și chiar să le spune „off, iară îmi transpiră palmele pe lângă fete” sau să se uite la palme și să spună „nu mai transpirați palmelor când sunt fete în jur”. 😀

Doar oamenii puternici pot face puțin mișto la adresa propriei persoane, pentru că lor nu le pasă atât de mult de ceea ce cred ceilalți, ei știu că valoarea lor nu depinde de părerea celor din jur ci din alte surse interne. Bineînțeles, nu trebuie căzut în nicio extremă, cum e cea în care să devină un clovn care își bate joc de propria persoană de fiecare dată când are ocazia.

2. Nu te teme de „ce gândesc oamenii”, teme-te de ”ce gândești tu”

Majoritatea oamenilor sunt preocupați într-o anumită măsură de propria persoană și de imaginea pe care o proiectează în ochii celor din jur. Acest fapt este normal atâta timp cât e echilibrat și se desfășoară în anumite limite.

Dar mai mult decât atât, oamenii sunt preocupați de propria imagine mult mai mult decât sunt preocupați de imaginea altora.

Mai clar, pentru fiecare dintre noi e în general mai important cum dăm noi în ochii celor din jur decât cum dau ei în ochii noștri.

De ce îți spun să nu te temi de ceea ce gândesc ceilalți?

Pentru că oricum nu ai niciun control, eventual poți înfluența într-o anumită măsură dar niciodată nu vei putea știi și mai ales controla ce anume gândește cu exactitate o altă persoană. E o libertate care nu poate fi încălcată.

De ce îți spun să te temi doar de ceea ce gândești tu?

Pentru că modul în care gândești influențează puternic modul în care te simți și modul în care te comporți. Aici ai tu în mare măsură control, în mintea ta, nu în a altora.

Nu te gândi că te văd ceilalți că ai emoții, gândește-te că tu te gândești la faptul că ai emoții și că te gândești că ceilalți te vor observa, iar acest lucru îți declanșează și mai multe emoții. Știu că sună puțin mai ambiguu, dar vreau să-ți spun să nu arunci problema într-o zonă în care nu ai control, ci fii responsabil și ocupă-te de ceea ce poți schimba, nu de ceea ce nu poți schimba.

În concluzie:

– acceptă-ți emoțiile, manifestăriile fricii și ale anxietății, tot ce simți și se întâmplă în corpul tău

– fii sincer, nu te ascunde și fii conștient că așa cum ți-e ție teamă să nu fi văzut într-o lumină negativă de ceilalți, așa le e teamă și lor, iar ei vor uita stângăciile tale deoarece sunt preocupați de stângăciile lor

Tu cum te manifești când ai emoții? Te înroșești? Te bâlbâi? Ai o voce slabă?

Baftă!

Cristi Pavel

Aboneaza-te prin mail

si primesti ghidul gratuit - Cum controlezi orice frica intensa sau emotii puternice - 3 metode prin care sa reduci din senzatiile neplacute:

Dacă simţi că ai orice fel de completare sau vrei să-mi spui ceva, lasă-mi un comment mai jos sau trimite-mi un mail la: cristi@scapadefrica.ro

Autor foto

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...