3 factori de baza ce te predispun la stari anxioase

Salut

Acest articol îți va prezenta 3 stări care te predispun la probleme anxioase și care au rolul de a te face mai prudent când te regăsești în ele pentru a preveni instalarea unor probleme de anxietate.

Când mi s-au instalat la modul serios problemele cu anxietatea, eram un perfecționist.

Eram la începutul liceului și vroiam ca viața mea să fie exact așa cum îmi doream. Vroiam ca mintea mea să lucreze în detaliu după viziunea pe care o aveam. Îmi impuneam corpului să funcționeze după dorința mea. Pentru mine starea de oboseala nu era ceva acceptabil și mi-o negam trăgând și mai tare de mine.

Îmi amintesc că aveam tendința de a învăța totul pe de rost pentru școală, iar dacă nu-mi terminam temele pentru a doua zi, mă trezeam dimineața la 4.

Era o ambiție prostească, dusă la extrem. Deja nu mai eram echilibrat, rațional, deja eram obsedat de perfecțiune, de ordine, de excelență. Numai că, eu nu înțelegeam faptul că excelența pe termen lung se obține și prin grija de propria persoana, nu doar prin muncă.

Oricum, am identificat 3 componente pe care le consider ca principale în declanșarea unor stări anxioase. (nu neaparat patologice, așa cum am suferit eu)

O să vorbesc doar de componentele de mediu, deoarece cele genetice sunt mai greu de identificat.

Însă, înainte de toate, vreau să-ți spun un lucru clar: genetica nu e deterministă. Genetica oferă cel mult niște predispoziții. Așa că, dacă tu crezi că ai niște probleme de anxietate din cauza unor gene buclucașe îți spun că nu e așa.

Genele nu dictează, ele oferă cel mult niște predispoziții. Apoi, nici mediul nu dictează. Ceea ce dictează e interacțiunea dintre gene și mediu. Ambele contribuie într-o anumită măsură.

Bineînțeles, sunt probleme mentale unde componenta genetică are o pondere mai mare decât cea a mediului (autism de ex.), dar sunt patologii unde mediul e mai important decât componenta genetică (dependența de substanțe de ex.).

Pentru că nu putem controla predispozițiile genetice, iar tendința de a controla ceva ce nu putem e o cale greșită, o să revin la componentele de mediu pe care le consider cele mai importante în instalarea problemelor de anxietate.

1. Stresul

Din punctul meu de vedere, este cel mai important. Acesta apare atunci când mediul ne cere un răspuns adaptativ pe care nu îl avem.

De exemplu, te muți într-un oraș nou și ai nevoie de un job (răspunsul de adaptare) dar ți-e greu să găsești unul convenabil (nu găsești încă răspunsul).

Stresul apare și atunci când realitatea pe care o trăiești e foarte diferită de ce pe care dorești să o trăiești și, mai important, vrei ca lucrurile să se schimbe peste noapte. Pe scurt, stresul apare atunci când nu accepți prezentul și vrei tot timpul altceva. Am scris un articol întreg pe această temă aici.

2. Oboseala

Când ești cu resursele la pământ, e mai greu să găsești orice răspuns adaptativ pe care mediul ți-l solicită și implicit, te stresezi mai ușor.

Oboseala cea mai periculoasă este cea psihică. Ea apare după un efort îndelungat și fără timp alocat pentru refacere sau fără să respecți acest timp.

Soluția: Poate suna banal, dar nu e nimic altceva decât odihnă. Dacă până acum ai muncit foarte mult din punct de vedere intelectual, îți iei o pauză de câteva zile în care nu mai muncești, în care te relaxezi. O modalitate foarte eficientă este efortul fizic sau ieșirile în natură.

3. Suprasolicitarea

Acesta este o „simbioză” între oboseală și stres. Când ești obosit, ești foarte sensibil, ești cu resursele scăzute și tinzi să găsești destul de greu un răspuns adaptativ așa că te stresezi tot mai mult.

Stresul declanșează în corp anumite modificări fiziologice comune cu cele care apar într-o stare de anxietate, atunci când ți-e frică: mai multă adrenalină secretată în sânge, puls ridicat, tensiune musculară, etc.

Soluția: Din nou, ia o pauză și respectă timpul de refacere din timpul zilei și al săptămânii. Îți recomand chiar să alegi o zi pe săptămână în care să nu muncești deloc, preferabil să ieși în natură sau oricum, să faci ceva cât mai diferit de ceea ce presupune munca ta de zi cu zi.

Te rog ajută-mă să promovez acest articol printr-un share pe facebook. În special dacă cunoști persoane care vezi că se regăsesc în aceste condiții, trimite-le articolul. S-ar putea să prevină instalarea unor probleme de anxietate și să-ți devină recunoscătoare pentru asta.

În concluzie, nu te teme când te regăsești în aceste stări, ele sunt normale. Ce e de făcut este să încerci să le elimini cât mai mult. Nu ai garanția că vei dezvolta niște probleme de anxietate, pentru că depinde de bagajul tău genetic și de nivelul la care ai dus această oboseală plus gândurile/modalitatea prin care interpretezi situația în care te aflii.

Cele 3 elemente sunt doar principalele predispoziții date de mediu, nicidecum semne ale instalării unor probleme anxioase.

În articolul viitor o să vorbesc despre principalele situații care declanșează stres din viața noastră.

Absolut orice întrebare sau completare ai, sunt deschis să o ascult, într-un comment mai jos.

Pe curând,

Cristi Pavel

Sursa foto

Aboneaza-te prin mail

si primesti ghidul gratuit - Cum controlezi orice frica intensa sau emotii puternice - 3 metode prin care sa reduci din senzatiile neplacute:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

2 thoughts on “3 factori de baza ce te predispun la stari anxioase

  1. Max

    Sa stii ca acuma imi dau seama exact de ce sunt anxios in unele situatii, in care stresul dicteaza si ma face sa-mi ignor starile fizice/mentale care imi spun clar ca ar trebui sa o las mai moale.. 🙂

    Reply
    1. Cristi Pavel Post author

      Ma bucur sa aud asta. Urmatorul pas dupa constientizare este sa iei masuri de prevenire. 🙂

      Reply

Spune-ti parerea