4 metode de a înlătura lenea

Salut

Pentru că prin chestionarul adresat listei de abonați ai blogului, am descoperit că cea mai stringentă nevoie era cea de eliminare a negativismului. Pentru că din negativism apăreau multe neplăceri și probleme.

Așa că am decis ca o perioadă să mă axez puțin mai mult pe acest subiect.

Astăzi voi vorbi despre negativism transpuns în lipsă de chef și lene.

leneCeea ce îți ofer, e ceea ce funcționează pentru mine și poate, sau nu, să funcționeze și pentru tine. Depinde cât de bine înțelegi ceea ce scriu și cât de bine ți se potrivește.

Eu cred că dacă reușești să adaptezi ceea ce îți voi prezenta stilului tău personal, va da roade.

Azi, m-am trezit la 10 dimineața. Nu sunt mândru de asta. 😀 Apoi, am luat micul dejun la ora 11 și abia pe la 1:30 am pus mâna să fac ceva treburi, ceva muncă la propriile obiective. Aproape jumătate din zi consumată fără să fac nimic productiv.

Pur și simplu mi-a fost lene. Eram atât de plictisit încât și prietena mea a simțit asta când am vorbit cu ea la telefon, a fost mirată de nivelul meu ridicat de plictiseală. 😀 Stăteam încolăcit pe scaun în fața laptopului, iar apoi m-am trântit întins pe pat și vegetam acolo.

Știam că ce-mi permit să fac acum, va fi ceva ce voi regreta, dacă nu schimb. Pentru că am anumite angajamente și anumite termene limită până la care trebuie să termin niște sarcini.

Dezavantajul ținea puțin și de mediu, camera în care am biroul e puțin mai întunecată iar asta mă predispune ușor la somnolență. Așa că, pentru a schimba starea, am făcut primul pas: m-am mutat în cea mai luminoasă cameră (living). Mi-am luat laptopul în brațe și încetul cu încetul m-am apucat de treabă. Aveam de citit rezumatul unei lucrări de doctorat, care nu e un text tocmai ușor (dar nici greu) și ai nevoie de o minte liberă și „trează” ca să înțelegi ceva.

Hai să-ți spun pe pași cum mi-am schimbat, TREPTAT, starea de la lene și somnolență la entuziasm ușor și concentrare.

1) Lasă-te curios de ceea ce trebuie să faci și pornește

După cum îți ziceam, aveam un text de parcurs, care nu mi s-a părut foarte simplu. Așa că am căutat alt text mai ușor și am început să-l citesc în mare. După ce l-am terminat (era relativ scurt), am trecut la cel care era puțin mai complicat. În timp ce citeam, încercam să folosesc tehnica 4R, și să mă gândesc la ce mi-e util ceea ce citesc, să mă întreb cum pot folosi acele cunoștințe în viața de zi cu zi.

Încetul cu încetul mi-am trezit curiozitatea și nu mai citeam, pentru că „trebuie” ci pentru că mi se părea interesant.

Îți recomand să faci la fel când ai ceva de făcut, să muți atenția de pe „trebuie făcut” pe „cum pot să fac să-mi placă acest lucru”.

2) Aplică regula celor 5 minute

Am auzit despre ea, de la un seminar din anul 1 la facultate. Aveam psihologie cognitivă și seminarista ne-a spus că dacă nu avem nicicum chef de studiu, să stăm și să ne forțăm să rămânem în sarcină minim 5 minute. Pentru că dacă stai mai mult de 5 minute, încetul cu încetul starea psihică ți se va schimba în cea potrivită pentru sarcina pe care o ai de făcut.

Bineînțeles, 5 minute e ceva orientativ, sunt situații în care ai nevoie de mult mai mult ca să-ți schimbi starea sau chiar situații în care să nu o poți schimba folosind această metodă ( ex. când ești prea obosit, ai dureri, etc.)

Oricum, îți recomand să stai cât de mult poți și să observi dacă și cum ți se schimbă starea.

3) Alternează sesiunile de concentrare cu pauze

Eu cel mai bine lucrez atunci când sunt concentrat, asum că la fel faci și tu. După teoria din psihologia educațională, cel mai bine rămâi concentrat dacă lucrezi în sesiuni de 45-90 de minute iar apoi iei o pauză.

Înainte eu făceam 50 minute concentrare -10 minute pauză… însă am observat că mai bine funcționează la mine 1:40 min – 20 min pauză. Încearcă, testează, vezi ce funcționează pentru tine.

4) Gândește-te la beneficiile care te așteaptă pentru a asocia activitatea cu o emoție pozitivă

Dacă te gândești puțin mai mult la beneficiile pe care o sarcină ți le aduce, practici așa numita imagerie mentală și îți reproduci acele emoții pozitive care sunt legate de beneficiile promise. Cu cât trăiești mai mult emoții pozitive atunci când ești într-o activitate, cu atât îți vei dori mai des să faci acea activitate. 

De ce? Pentru că e o formă de auto-administrare de recompensă, de întărire a comportamentului și de asociere între o anumită emoție și o anumită activitate.

Am observat în seara asta, când făceam exerciții fizice la bara fixă, că eram mai motivat, aveam mai mult entuziasm și dorință de a depune efort atunci când mă gândeam câte am de câștigat dacă mă țin de acest program de exerciții fizice.

Pur și simplu gândul la acel corp frumos și la puterea fizică pe care mi-o pot aduce îmi generau niște emoții pozitive pe care eu le asociam cu efortul exercițiilor, fapt ce mă motiva să continui, să duc exercițiile până la capăt.

Așadar, data viitoare când nu ai chef dar vrei să faci ceva:

  • Lasă-te curios de activitate
  • Pornește chiar dacă n-ai nici urmă de chef
  • Fă pauze
  • Gândește-te ce câștigi dacă te vei ține de treabă

Chef în toate!

Cristi Pavel

Sursa foto

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

2 thoughts on “4 metode de a înlătura lenea

  1. R.

    Ce am descoperit este ca atunci cand nu ai chef sa faci ceva, cea mai buna solutie este sa te apuci! Din inertie pur si simplu. Si de regula se va observa ca pofta vine mancand. Nu trebuie sa ne gandim la acel lucru ca la o corvoada si aici are legatura cu ce ai spus tu si anume sa te lasi curios de acea activitate.

    Cat despre pauze, mi se pare mai interesant 25 de minute de activitate cu 5 minut de pauza.

    Articolul este util! Bravo!

    Reply
    1. Cristi Pavel Post author

      „Pofta vine mâncând” – se pare că și pentru această problemă exista deja o soluție folclor.

      Eu nu recomand acel pomodoro de 25-5 pentru că, din punctul meu de vedere, nu apuci să te concentrezi suficient, să intri în starea psihică propice pentru muncă, pentru că deja sună pauza. Pentru mine e chiar mai puțin productivă acea tehnică… dar dacă pentru tine funcționează, foarte bine, dă-i înainte!

      Cristi

      Reply

Spune-ti parerea