4 pași pentru a controla teama de vorbit în public și a te simți mai relaxat

Ți-e frică să vorbești în public?

Stai liniștit, și mie mi-e. Cred că oricum la majoritatea oamenilor e prezentă această frică într-o anumită măsură.

Pe câți am întrebat, dacă am întrebat un grup de 10 persoane, 6 mi-au spus că au această frică de vorbit în public.

Eu o aveam destul de intensă, în special în perioada mea sensibilă, când încă erau puternice stările anxioase.

Știu foarte bine cum e. Începe să-ți bată inima foarte tare (tahicardie), gura ți se usucă și ai uneori impresia de nod în gât sau în stomac.

Alteori simți o nevoie puternică de a merge la toaletă, ai impresia că faci pe tine. În cazuri extreme, cum am pățit eu, m-a pornit o tuse puternică asemănătoare cu aceea pe care o ai înainte de a vomita și a trebuit să fug la baie.

Să mă pun în fața chiuvetei, să mă spăl pe față și să-mi spun în oglindă „Cristi, o să treci și peste asta”.

Simțeam o ușoară tensiune de fiecare dată când ieșeam la tablă, la ora de matematică, în liceu. Profesorul era foarte dur și avea unori ieșiri „neînțelepte”, zic eu; în fine.

Apogeul pentru mine a fost când, în clasa a 11-a, am ținut un discurs în față la aproximativ 300 de oameni, ca reprezentat al claselor a 11-a.

Doamne, îmi amintesc că înainte cu câteva zile aveam doar niște emoții, la „subsol”.

Însă, în ultima zi, eram ca un vulcan care începea să fiarbă.

Înainte cu vreo 20 de minute, după ce vedeam cum curtea liceului se umplea tot mai mult de oameni, emoțiile începeau să „clocotească”.

Era festivitatea de sfârșit de an la a 12-a. Eram într-o clasă, cântam toți ceva „cântece de despărțire”.

Când, simțeam că începe să mă gâdile ceva în gât și era destul de deranjant. Apoi am început să tușesc de la greață (s-a întâmplat ceea ce am zis cu câteva paragrafe mai sus, episodul cu chiuveta).

Ideea e că am trecut peste acel episod. Am reușit să țin discursul fără probleme și m-am simțit minunat pe urmă.

Vreau să-ți dau niște pași de antrenament prin care să poți vorbi în public fără să ai emoții prea mari.

Ideea e că emoțiile, frica de vorbit în public, nu o să dispară de tot niciodată.

Eu, prin acest articol, vreau să te ajut să o poți ține sub control.

Așadar, primul pas:

–          1. Repetiția

Un discurs ținut la prima „încercare” are șanse mari să iasă prost.

Orice lucru pe care îl faci pentru prima dată iese prost.

Dacă îți amintești când te-ai urcat pe bicicletă prima oară, te-ai urcat și ai luat-o direct la goană sau pur și simplu ai mers 2-3 metri apoi te-ai oprit? (eu așa am pățit)

E firesc să iasă prost ceea ce faci pentru prima dată.

Pentru că nu ești obișnuit, nu ai abilitățile dezvoltate. Dacă ai talent însă, ai doar tendința de a performa cât de cât bine, dar asta pentru un începător.

–          2. Vorbește liber

Doar dacă nu e un discurs citit, personal îți recomand să vorbești liber.

De ce? Pentru că așa îți vei nota pe foaie câteva idei, iar vorbitul liber e adevăratul vorbit în public, nu citit în fața altora. 😀

Oamenii vor fi mult mai receptivi dacă le vorbești decât dacă le citești. Vor simți că ești cu ei acolo și nu ești doar o casetă înregistrată.

Cum vorbești liber?

Îți notezi ideile principale pe care vrei să le atingi și pur și simplu spui ceea ce știi despre ele.

–          3. Fă-o în fața oglinzii/camerei de filmat

Eu am observat acum câteva zile când cineva mi-a luat un interviu, așa, prin surprindere.

Cum am văzut camera țintită pe mine brusc mi s-a modificat vocea. Parcă vorbeam numai pe gât, nu din diafragmă.

De ce să o faci în fața oglinzi sau mai bine în fața camerei de filmat?

Pentru că atunci când ești filmat ai o senzație asemănătoare cu cea pe care o ai când vorbești în public.

Probabil din cauza faptului că știi că cineva se va uita la tine mai devreme sau mai târziu prin acea filmare.

–          4. Respiră

Când observi că te năpădesc emoțiile, inima începe să-ți bată foarte tare, transpiri sau începi să tremuri, încearcă să respiri adânc.

Înspiri adââââââânc pe nas, țiiii puțiiiiin aerul în pieeeept, iar apoi expiri ușoooor pe gură.

Fă asta de câteva ori până observi că te mai liniștești. Te va ajuta să te relaxezi puțin, să elimini o parte din tensiune și să ieși din gândurile care îți provoacă teama.

Îți spun sincer, SE POATE!

De fiecare dată când am ocazia să vorbesc în public, știi când mi-e cel mai teamă?

Înainte! Frica cea ma intensă e înainte de a vorbi, nu când vorbești!

Îmi amintesc episodul când am vorbit în față la 300 de oameni.

Da, mi-a fost foarte frică, dar în momentul în care țineam foaia în mână, aveam microfonul aproape și am deschis gura, în momentul acela o MAAARE parte din emoții au dispărut; încă o dată, nu de tot.

Încearcă să privești lucrurile în felul următor: dacă în momentul în care ești în cercul tău de prieteni poți deschide gura și nu ți-e frică, atunci de ce să-ți fie frică în situația în care vorbești în fața oamenilor?

E doar în mintea ta! E doar o chestiune de percepție!

Gândul tău care-ți spune „ai grijă, sunt oameni care te pot judeca” îți declanșează frica, nu situația propriu-zisă.

Am avut noroc pentru că la facultate am de ținut destul de des prezentări. Am ținut în față la 5, la 10, la 30-40 și la 70 de oameni de când sunt student. Nu e mare lucru.

Și acum am emoții dar e ok. E normal să am emoții dar e normal ca acestea să fie în limite suportabile.

Nu am problema nedormitului nopții de dinainte de prezentare sau să mi se facă rău înainte de a vorbi.

Frica nu trebuie să dispară de tot, ea e sănătoasă în anumite limite.

Ar fi preferabil ca frica să nu fie extrem de intensă încât să nu-ți permită să ții un discurs. Dacă ea e prezentă dar o poți controla, e în regulă.

Așadar, primul și cel mai simplu pas pe care să-l faci când urmează să ții un discurs e să repeți discursul înainte, cu voce tare. Fă-o la tine în cameră, sau dacă ești student în cămin, în baie, oriunde poți.

Îți amintești când a fost ultima dată când ai vorbit în public, cum te-ai descurcat?

Baftă!

Cristi Pavel

PS: Dacă ți-a plăcut articolul, trimite-l unui prieten căruia i-ar fi de folos sau dă te rog un share/like pe facebook.

Dacă simţi că ai orice fel de completare sau vrei să-mi spui ceva, lasă-mi un comment mai jos sau trimite-mi un mail la: cristi@scapadefrica.ro

Autor foto

Aboneaza-te prin mail

si primesti ghidul gratuit - Cum controlezi orice frica intensa sau emotii puternice - 3 metode prin care sa reduci din senzatiile neplacute:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

3 thoughts on “4 pași pentru a controla teama de vorbit în public și a te simți mai relaxat

  1. Alex008

    Desigur ca imi amintesc! Ultima data cand am vorbit in public a fost in fata clasei. La ora de engleza ne-a dat de facut un afis de reclama si apoi sa-l prezentam in fata clasei ca si sa convingem publicul sa cumpere acel produs pe care il prezentam. Aveam cam tot discursul inainte intiparit in minte dar ajuns in fata clasei (suntem pe grupe si nu erau mai mult de 15 persoane) au inceput sa-mi tremure genunchii sa ma infierbandt de emotie si cand vorbeam faceam paze lungi si nu imi gaseam cuvintele: uitasem pe moment tot ce imi planificasem sa zic… fireste ca dupa ce s-a terminat mi-au revenit ineile inapoi in minte.

    Reply

Spune-ti parerea