6 caracteristici care te ajuta sa ai succes cand viata nu arata asa cum vrei (dovezi stiintifice)

Te salut,

Știai că există un set de caracteristici pe care le poți dezvolta și care să-ți aducă succes? Știai că aceste lucruri nu sunt bătute în cuie, sunt modificabile și poți să le dezvolți dacă știi care sunt acestea, cum anume să le modifici și ești consecvent în modificarea lor?

Am fost chemat de colegii dintr-un ONG din care am făcut parte să vorbesc despre voluntariat la un eveniment susținut la Facultatea de Psihologie, UBB. M-am bucurat pentru invitație și m-am gândit ce să le vorbesc studenților ca să le arăt beneficiile pe care voluntariatul le poate aduce. Voiam să fie ceva de impact, să fie ceva puternic și totodată să fie susținut de dovezi științifice.

succes success person

Știu, pentru că fac parte din acest grup, că studenții de la psihologie sunt foarte sceptici față de orice fel de rețetă. Ei studiază care e diferența dintre poveste și fenomen care poate funcționa pentru că se merge foarte mult pe cercetare, pe ce anume face diferența dintre psihologia „falsă” și cea care reflectă fenomene reale din viața oamenilor. Așa că am apelat la a studia cercetări și a le combina cu experiența personală.

Un lucru important pe care-l știu este că nici cercetarea fără experiență nu e bună, deoarece ajungem să vorbim doar din studii fără să trăim și să testăm ceea ce arată dovezile științifice. Capcana aici este că riscăm să nu înțelegem corect și să nu reușim să aplicăm lucrurile adaptate nevoilor fiecărui context. Un lucru clar din psihologie este că e puternic dependentă de context. Toate fenomenele sunt puternic influențate de factorii specifici fiecărei situații. Ceea ce funcționează și e recomandat să faci într-un conflict cu soția, nu funcționează într-un conflict cu un leu. (e prea dură comparația? :D, pisicuță îi zicem atunci)

Dar nici experiența fără cercetare nu e suficientă, pentru că ajungem să vorbim doar despre ceea ce am văzut că funcționează în cazul nostru, fără să avem dovezi că ar funcționa și pentru ceilalți. De aceea, cercetarea din psihologie ia grupuri de oameni, le măsoară anumite dimensiuni psihologice și apoi observă dacă funcționează sau nu pentru majoritatea. Dacă da, atunci e cale deschisă spre a descoperi ceva fenomene care există la majoritatea oamenilor și așadar le putem „povesti” mai departe pentru că au șanse să aducă rezultate. Dacă nu, atunci probabil că e ceva ce a funcționat într-un context din întâmplare.

După cum îți spuneam, am pornit de la cercetări pentru a vedea care sunt caracteristicile care-i fac pe oameni să aibă succes atunci când se lovesc de greutăți, și apoi le-am povestit cum poate voluntariatul să ducă în mod „inconștient” la dezvoltarea acestora.

E vorba despre o cercetare condusă de Solberg, Gusavac, Hamann și Felch care au vrut să vadă ce caracteristici îi fac pe studenți să rămână la facultate și să treacă cu succes prin perioadele de tranziție. Adică, acele perioade dificile în care se trece de la liceu la facultate, sau de la facultate spre câmpul muncii, sau orice schimbare majoră din viața unui individ și față de care acesta nu este foarte pregătit, unde e nevoie să se descurce.

Acesta le-a studiat caracteristicile și a reușit să creioneze un „portret” al persoanelor care se descurcă. Pentru asta am 2 vești bune:

  • aceste caracteristici sunt modificabile. Asta înseamnă că ele pot fi dezvoltate dacă știi de ele, adică le conștientizezi, dacă știi cum să le modifici și dacă muncești în mod consecvent ca să faci acele modificări
  • există planuri de acțiune pentru fiecare. Nu trebuie să ghicești tu care e modalitatea prin care poți ajunge la acea identitate de succes. Există căi validate de cercetări și de practica psihologilor.

Voi vorbi despre ambele în acest articol. Îți voi spune și care sunt acestea și ce ai de făcut ca să le dezvolți. Iar dacă ai întrebări, te rog mult să le lași la partea de comentarii pentru a putea să învețe și ceilalți din răspunsurile de acolo.

Bun.

După cum spun în titlu, sunt 6 mari caracteristici care te ajută să ai succes în special în perioadele dificile, dar nu numai:

1. Încrederea în sine

Științific se numește autoeficacitate și se referă la acele credințe care îți spun că poți sau nu poți să faci un comportament, să faci față unei situații. Încrederea în sine asta este, nu e o emoție, e o credință, e un gând. Iar dacă e un gând, îl poți controla în favoarea ta. Desigur și emoția o poți controla numai că indirect prin intermediul gândurilor.

Nu-mi vine să cred cât de importantă e încrederea în sine ca să poți face orice. Pentru orice fel de comportament, fie că e vorba de a scrie la un examen, de a cere o fată să iasă cu tine în oraș, de a conduce mașina companiei sau de a vorbi în fața unui grup e nevoie de 3 elemente: încredere (să știi că poți), cunoștințe (să știi cum anume să faci) și motivație (să știi de ce faci anumite lucruri).

Fără încredere, ești blocat.

Când vrem ca cineva să nu mai facă niște comportamente, nu putem să acționăm asupra cunoștințelor (că dacă știe deja, e greu să uite), ci doar asupra motivației (dacă îi schimbăm consecințele și-i scădem beneficiile pe care le primește făcând acel comportament), sau asupra încrederii (atunci când nu putem controla noi neaparat elementele care-l motivează).

S-a observat într-un experiment că încrederea în sine te poate ajuta să perseverezi (să continui în fața barierelor care apar), deci să mărești probabilistic șansele de a avea succes, chiar și la a 9-a situație în care avem eșec.

Experimentul consta în a da o sarcină relativ simplă: a identifica niște numere dintr-o mulțime într-un timp foarte limitat și presant, unde oamenii aveau din start șanse foarte mici de reușită. Ei bine, s-a observat că persoanele care aveau încredere în sine continuau și aveau moralul ridicat (care le permitea să persevereze) și la a 9-a situație de eșec. Iar cei cu încredere în sine scăzută renunțau mult mai devreme.

Persoanele cu încredere în sine ridicată percep dificultățile ca pe niște provocări, așa că se mobilizează să le confrunte. Persoanele cu încredere în sine scăzută percep dificultățile ca pe niște amenințări și tind să se îndepărteze de ele, să se retragă.

Încrederea în sine se dezvoltă prin mai multe surse:

a) experiențe de succes

Dacă vezi că te descurci făcând ceva, vei avea încredere. Bun. Dar cum controlezi că te poți descurca? Dacă încerci și nu-ți iese, nu ajungi să te descurajezi și mai tare?

Ba da, există această posibilitate dacă tu crezi că „oricum nu e de tine”. Cum poți controla situația ca să reușești? O simplifici, îți propui să atingi rezultate cât mai apropriate de ceea ce poți face acum. Ieși doar cu un mic pas din zona ta de confort dar treptat, treptat, cu fiecare experiență reușită îți dezvolți tot mai multă încredere.

Dacă nu ai încredere că poți face ceva, uită-te la trecutul tău când ai reușit să faci ceva asemănător. Dacă trecutul tău e gol, fă câte un pas în afara zonei tale de confort, fă pași mici înspre ceea ce îți dorești și astfel mărești șansele de a avea succes.

Dacă ți-e frică să vorbești în public și ai nevoie să-ți construiești încrederea, aplicarea pașilor mărunți ar arăta în felul următor: prima dată vorbești în fața a 2 prieteni, le spui o întâmplare, apoi spui aceeași întâmplare în fața unui grup de 5 prieteni, apoi o spui în fața unor colegi, iar apoi la un seminar la facultate etc.

Treptat, faci pași mărunți și tot mai apropriați de ceea ce îți dorești.

b) modele

Cu toții avem persoane pe care le admirăm și am vrea să fim ca ele în anumite domenii. Vedem cum se descurcă, vedem cum reușesc să facă parcă cu mare ușurință ceea ce ne dorim și noi să facem. Ei bine, ne putem „folosi” de ele. Ne putem folosi de succesul lor.

Dacă vezi pe cineva că are succes, chiar dacă îți este competitor. Nu-l invidia, împrietenește-te și învață de la el.

Un model e o persoană care-ți poate arăta ce ai de făcut. Îți poate arăta cum anume se fac lucrurile. Nu trebuie decât să te uiți la ele și să vezi că aveți caracteristici comune, că semănați în anumite lucruri (punctul de start e că vă doriți aceleași lucruri). Iar apoi să îți spui ție însuți „dacă el poate, înseamnă că pot și eu”.

Încearcă să cauți modele care se aseamănă cu tine, care sunt apropriate ca și caracteristici cu tine pentru că atunci vei crede mai puternic că „dacă el poate, pot și eu”.

Modelele sunt o altă sursă pentru încrederea în sine. Dacă îți dorești să conduci mașina companiei la care lucrezi, dar te temi că poate nu o să te descurci, uită-te la colegii care au aproximativ aceeași experiență de șofat cu a ta (deci vă asemănați) și spune-ți că dacă ei pot, poți și tu. E clar.

c) persuasiune

Adică, a te convinge prin vorbe. Asta e spus așa, într-un limbaj mai simplist. O altă cale prin care-ți poți crește încrederea în sine e tocmai prin persuasiune, prin ceea ce discuți cu persoanele din jurul tău care te pot încuraja sau descuraja.

Ți-am zis de modele la punctul anterior. Caută-le. Vorbește cu ele. Spune-le cum fac acele lucruri pe care ți le dorești și arătându-ți modalitatea îți arată că se poate. Așa vei câștiga și tu încredere.

Nu ai încredere să vorbești cu tipa aia care-ți place să o scoți în oraș la un ceai? Uită-te la prietenul tău care scoate tipe fără probleme. Vorbește cu el. Spune-i că-l admiri pentru abilitatea lui (așa va fi și mai dispus să te ajute) și întreabă-l cum face el. Spune-i de ce te temi și ascultă răspunsurile lui. Te pot ajuta enorm.

d) stări somatice

Ai observat că atunci când te simți bine fizic, ai și încredere mai puternică în tine? De ce? Pentru că ai asigurată credința că „trupul” tău e alături de tine, că îți este partener. Când te simți bine în pielea ta (iar aici mă refer din nou la a te simți confortabil, la a te simți bine) ești și mai relaxat și ai mai mult acces la resursele tale pentru a face față provocărilor.

Așa că: ai grijă de alimentația ta (mănâncă mâncare gătită, nu doar fastfood), fă măcar 30 de minute de mișcare zilnic, urmărește cele 7 principii pentru a avea un corp ce are grijă de tine.

Dacă te simți bine în pielea ta, ai șanse mai mari să ai credințe care să te împuternicească, nu care să-ți scadă și mai mult încrederea în sine.

Așadar, fii atent la încrederea în tine. Ai grijă ca prin ceea ce îți spui să te încurajezi, să-ți spui că poți, că te poți descurca și nu invers. Tu ești în controlul gândurilor tale, deci tu ești în controlul încrederii în sine. Dacă viața îți aduce dovezi contrare, amintește-ți că ai nevoie de încredere ca să reziști și să ai succes și încurajează-te singur. Prin perseverență vei dezvolta abilități care în cele din urmă îți vor favoriza apariția de experiențe prin care și viața să-ți aducă dovezi pentru încrederea care o ai în tine.

Cheia e la tine, la modul în care interpretezi situațiile, la modul în care vorbești cu tine, la gândurile tale. Încurajează-te singur, nu aștepta ca alții să o facă. Dacă tu nu te încurajezi, singur îți tai șansele de reușită.

2. Expectanțele pozitive – așteptările de succes

Îți ziceam mai sus că pentru a face un comportament ai nevoie de 3 elemente:

  • să știi cum
  • să ai încredere că poți
  • să ai un de ce – să fii motivat

Expectanțele pozitive, sau faptul că te aștepți să ai succes reprezintă un element important din motivația ta. Motorul care te duce mai departe să încerci să faci lucruri. Degeaba ai încredere că poți face ceva, dacă nu vrei să faci că nu vezi rostul.

Dacă te aștepți ca în urma unui efort să ajungi acolo unde îți dorești, vei avea șanse mari să depui acel efort. Așteaptă-te să câștigi, așteaptă-te să-ți iasă. Fă-ți planuri în care să ai căi creionate care arată dovezi că da, se poate să ajungi acolo. Astfel încât să-ți fie credibile în primul rând pentru tine acele eforturi. Dacă nu sunt credibile pentru tine, nu au niciun efect. E important să găsești modalități, să cauți, să te zbați și să-ți arăți că se poate.

Vrei să te apuci de blogging și te aștepți să ai mulți oameni care să te citească? Păi caută să te informezi despre cum ar trebui să scrii astfel încât oamenii să te citească. Gândește-te ce beneficii ai putea avea dacă faci asta, dar și ce costuri ar presupune.

Nu există câștiguri sau pierderi absolute. De fiecare dată când câștigăm ceva, pierdem altceva și viceversa. Sigur, uneori câștigurile sunt mai mari raportat la costuri, uneori invers.

Dar e important să-ți dorești, să te aștepți să iasă bine, să ai succes. Pentru că doar așa vei putea depune efortul necesar. Iar când vezi că nu ești motivat, caută să-ți amintești ce ai de câștigat dacă faci acele lucruri și totodată ce ai de pierdut dacă le faci.

Ce ai de câștigat dacă te apuci de blogging: poți ajuta mulți alți oameni prin ceea ce știi, poți deveni o persoană cunoscută, poți să-ți faci prieteni cu aceleași interese, poți să-ți creionezi o indentitate pentru care să fii cunoscut. Ce ai de pierdut: presupune efort, presupune timp, presupune costuri financiare (bineînțeles, doar în anumite situații când vrei blog pe platformă pe care o administrezi singur) etc.

Fă acest exercițiu cu orice îți dorești. Caută să vezi ce ai de câștigat și ce ai de pierdut. Dacă balanța va înclina în direcția câștigului, vei avea șanse mai mari să faci ceea ce îți propui.

3. Managementul timpului

Persoanele de succes au un management al timpului bine pus la punct. Ca să poți avea succes, trebuie să te pricepi la ceea ce faci. Pentru a te pricepe la ceea ce faci ai nevoie de abilități dezvoltate. Ca să ai abilități dezvoltate e nevoie să exersezi mult și să cauți să reflectezi asupra a ceea ce faci bine și ceea ce poți îmbunătăți ca să știi ce să păstrezi și ce să schimbi în activitatea ta.

Iar pentru a putea face toate aceste lucruri, e nevoie să-ți gestionezi cu grijă timpul și energia.

Managementul timpului e un proces. Un proces care constă în a identifica ceea ce e important pentru tine. După ce identifici ceea ce e important pentru tine, acordă prioritate în activitatea ta acelor direcții și lasă mai la urmă cele care nu sunt importante pentru tine.

Dă prioritate priorităților. Am pus un ghid despre cum să înveți bazele managementului timpului pe celălalt site al meu, îl poți descărca de aici: Învață în 15 minute baza organizării timpului. Chiar asta am făcut, l-am conceput astfel încât să-l poți citi în 15 minute și să ai cel mai important element pe care-l consider eu necesar pentru un management eficient al timpului, anume prioritizarea activităților. Să știi cu ce să începi și în ce ordine să faci lucrurile ca să te asiguri că ai timp pentru ceea ce contează pentru tine. Dacă vrei și o carte scrisă de altcineva, pe care o consider foarte bună, e Musai List – Octavian Pantiș.

4. Managementul stresului

Persoanele de succes reușesc să reziste în fața stresului. Dacă îți vine să crezi sau nu, nivelul nostru de stres depinde foarte mult de noi. Adică, depinde de modul în care vedem lucrurile, cum anume le percepem.

Stresul apare atunci când percepem un dezechilibru între ceea ce ne cere mediul să facem (multe proiecte, multă muncă, situații noi și necunoscute) și resursele pe care le avem la dispoziție (timp, energie, încredere etc).

Ce putem face ca să avem un management al stersului cât mai bun este să ne mărim resursele. Solicitările vin din mediu, de multe ori nu le prea controlăm. Resursele pe care le avem noi în schimb, depinde de noi, pe acestea le putem controla.

Un alt ghid pe care ți-l recomand (dar probabil îl ai deja, dacă citești cu regularitate acest site) este cel pe care l-am scris cu 3 metode pentru controlul emoțiilor puternice sau cum să controlezi un atac de panică. Principiile sunt aceleași în controlul emoțiilor puternice de anxietate și frică precum în controlul stresului.

Ideea de bază în stres este să vezi ce anume îți dă putere și să amplifici acele lucruri. Somnul? O alimentație echilibrată? Mai mult sport? Plimbat prin natură? Timp alături de prieteni sau de partener? Caută să vezi ce anume îți dă putere atunci când ți-e greu. Caută modalități prin care să amplifici acele surse de putere.

5. Networking – relațiile pe care le avem

Sorin Ovidiu Vîntu. Poate că nu e cel mai bun exemplu de urmat ca model de business, pentru că a avut atât companii cu multe probleme etice, dar și companii care au mers și merg foarte bine. Eu nu consider că cineva e rău sau bun. Eu consider că oamenii au părți pozitive și părți negative. Absolut orice om. Ce putem face este să luăm ceea ce e pozitiv și să învățăm să nu facem ceea ce e negativ.

Ce pot spune despre acest om este că eu cred că se pricepe foarte bine la business. Altfel n-ar fi rezistat atâția ani printre milionarii României.

O lecție care am învățat-o de la el (vezi că are pagină de facebook unde face clipuri cu educație în business sau are acest blog) este următoarea: lumea afacerilor e o plasă de relații. O plasă de relații.

Unul din cele mai importante lucruri în afaceri constă în relațiile care le avem. Eu nu cred că e vorba doar de business, ci în orice aspect al vieții noastre. În orice facem avem nevoie de relații.

Ai o problemă de sănătate? Ce faci? Cauți un prieten care știe un doctor bun sau o clinică pe care să ți-o recomande. Trebuie să mergi la analize? Cauți un prieten care are drum în acel oraș și știe cum să ajungă acolo. Nu ai unde să stai? Cauți un prieten care te poate găzdui.

Inclusiv când se dorește o angajare se merge foarte mult pe recomandări. Relațiile dintre oameni contează extrem de mult în tot ceea ce facem. Ele fluidizează enorm lucrurile și ajută la rezolvarea de probleme.

Sigur, în orice relație există un schimb. Tu să oferi ceva celuilalt, dar și celălalt să-ți ofere ție. Nu te poți baza doar pe relații fără să lucrezi la tine, la ceea ce ai tu de oferit. Eu văd că există 2 extreme: oamenii care se bazează exclusiv pe construirea de relații (dar degeaba știi pe toată lumea dacă tu nu ai nimic de valoare de oferit pentru ceilalți), oamenii care se bazează exclusiv pe construirea de valoare (dar degeaba ești cel mai bun pe ceva anume dacă stai ascuns în peșteră și nu știe nimeni de tine).

Uită-te și la nivel macro, NATO, UE, ce sunt la bază? Niște alianțe, niște relații care pot avea un impact enorm!

Așa că îți recomand echilibrul: construiește la tine și construiește relații.

Cum construiești relații și networking?

1 – ești prietenos oriunde mergi, zâmbești și asculți oamenii când îți vorbesc

2 – gândește-te că fiecare om are o parte bună în el, încearcă să vezi bunul din om și nu răul (fiecare om le are pe ambele)

3 – fii sociabil și inițiază discuții, vezi în orice situație ce aveți în comun (fie că e vorba de vreme, de evenimentul la care v-ați întâlnit, sau ce postează pe facebook) și pornește de acolo (amintește-ți că nu există momentul perfect

6. Stare de bine – well-being (în literatura științitică)

Stare de bine e mai mult un rezultat care vine din echilibru. Cercetătorul Ed Diener spune că are 3 componente: o evaluare pozitivă asupra vieții (adică, tu privești viața ca pe ceva pozitiv), mai multe emoții pozitive și mai puține emoții negative. Cam asta e pe scurt.

Solberg, spune că starea de bine se obține din echilibru pe care-l avem în viață. Dacă acordăm timp și energie lucrurilor pentru care muncim pe de o parte a balanței, dar și asupra timpului și energiei pe care o acordăm nouă pentru a avea grijă de noi (somn, alimentație, relaxare etc.).

Cum am putea obține acest echilibru? Ușor de spus, complicat de aplicat. 🙂

E nevoie să avem grijă de toate. Eu văd ca ar veni ca și consecință a aplicării tuturor celorlalte puncte anterioare: dezvoltarea încrederii în sine, cultivarea unor așteptări pozitive, management eficient al timpului, echilibrarea nivelului de stres, dezvoltarea networkingului.

Așadar, îți te invit să-ți notezi undeva aceste caracteristici. Pe telefon, pe un post it pe desktop, în agendă și zilnic să-ți amintești de ele. Fiind conștient de existența acestora, vei știi ce ai de făcut la fiecare pentru a dezvoltat treptat o identitate de succes.

În orice situație în care vezi că lucrurile nu merg prea bine, când vezi că ți-e dificil, fie că e vorba de facultate, job, relația de cuplu, relația cu familia sau de sănătate, observă cum stai cu aceste caracteristici.

Ai încredere că poți? Dacă nu, revino la articol și caută să aplici modalitățile de dezvoltare a autoeficacității sau a încrederii în tine că ai resursele pentru a putea face față provocării.

Ești motivat? Dacă nu, revino la articol și caută să faci exercițiul în care să conștientizezi ce vei câștiga dacă depui efort și ce vei pierde. E pe plus? Continuă. Nu? renunță.

Te descurci cu managementul timpului? Reușești să faci lucrurile care sunt importante pentru tine sau te lași distras în sarcini fără prea mult sens? Percepi că ai timp să faci ceea ce e important sau adesea te surprinzi că lucrurile trec pe lângă tine și tu nu le mai faci față? Află ce e important pentru tine și dă prioritate acestor priorități.

Cum stai cu stresul? Observi că te pierzi, că nu mai faci față? Că ți-e frică de multe ori și stresul îți mănâncă o grămadă de energie? Caută să vezi care sunt resursele tale care te ajută să faci față stresului. Concentrează-te pe acestea, dezvoltă-le.

Cum stai cu networkingul? Ți se pare că nu ai prieteni sau cunoștințe în domeniul în care vrei să te dezvolți? Pune mâna și caută astfel de oameni, abordează-i tu. Tratează-i cu respect. Vezi părțile bune din ei și caută să întreții acele relații menținând contactul periodic cu acele persoane.

Cum stai cu starea de bine? Duci o viață echilibrată? Muncești prea mult și nu ai timp de odihnă? Lasă timp și pentru tine pentru că nici avionul nu poate zbura dacă nu are rezervorul plin. Lasă timp și pentru relaxare și pentru somn, nu uita că ești om.

Pentru orice nelămurire, lasă un comment jos și voi răspunde. Dacă ți s-a părut util, te rog să-i dai un share să-l citească și alții!

Mergem la treabă împreună!

Cristi

Sursa foto

 

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Spune-ti parerea