Al treilea pas pentru incredere in sine – incurajarea altora + emotiile noastre

Salutare,

În articolele trecute îți spuneam despre cum ne putem dezvolta încrederea în sine prin experiențe de succes sau prin interacțiunea cu ceilalți.

Acum, vreau să-ți mai vorbesc puțin despre cum ne influențează ceilalți încrederea prin ceea ce ne spun iar mai apoi cum emoțiile și ceea ce simțim ne poate face să avem un nivel de încredere mai ridicat sau mai scăzut.

Varianta video a acestui articol o găsești aici:

Bun, după psihologul Albert Bandura, o a 3-a cale de creștere sau scădere a încrederii în sine este prin:

Persuasiunea verbală

Ce înseamnă asta? Înseamnă că prin ceea ce ne spun ceilalți, prin încurajările sau descurajările lor, ei ne pot întări sau slăbi încrederea în sine.

De ce? Pentru că prin ceea ce ne spun, ei ne pot alimenta gândurile cu argumente pro sau contra dezvoltării încrederii noastre. (observă că nu au putere absolută asupra noastră, ci depinde de noi cum interpretăm și ce încredere dăm argumentelor lor)

Această modalitate, este una care funcționează ca o cafea. Ne poate ridica foarte repede nivelul de încredere în sine, dar poate și foarte repede să-l scadă în situația în care realitate arată un răspuns contrar.

De exemplu, dacă te încurajează un prieten că poți să vorbești în public, iar apoi când ești pus în acea situație dai înapoi, s-ar putea să-ți scadă foarte rapid nivelul de încredere.

Nu uita cea mai importantă idee din această serie de articole: ceea ce contează cel mai mult nu e ceea ce se întâmplă în realitate. Ceea ce contează e cum interpretezi tu toată situația.

Așadar, atunci când ai nevoie de încurajare, când ai un moral scăzut, poți merge să vorbești cu un prieten care știi că e mereu optimist, el te poate încuraja. Oricum, dacă ajungi să faci acel lucru față de care nu aveai încredere în sine și nu-ți iese, ai grijă să nu interpretezi asta ca pe un eșec personal ci pur și simplu ca pe niște comportamente nepotrivite care pot fi schimbate pe viitor.

Stările emoționale

O altă modalitate de influențare a încrederii în sine este cea a stărilor emoționale, sau somatice. Adică, ceea ce simți tu efectiv la nivelul corpului tău.

Poți simți stres (bătăi de inimă accelerate, amețeală, slăbiciune în mâini și picioare, nod în gât, etc) în diferite situații noi. Dacă interpretezi acest stres sau această stare emoțională într-o manieră negativă (ex. „vai ce rău mă simt”) îți va scădea încrederea în tine în acea situație. Dacă interpretezi acest stres ca pe ceva normal (ex. „am doar puține emoții”) nivelul tău de încredere va fi unul mai ridicat.

Aici putem interveni la 2 niveluri:

  1. La nivel fiziologic

Poți reduce manifestările stresante prin sport (ex. să alergi cu 2 ore înainte de a ține o prezentare la facultate), prin alimentație (nu mănânci ciocolată, nu bei cafea, sau orice ar putea conține substanțe care să te agite în acea zi) sau prin tehnici de relaxare. (am lăsat câteva exemple în materialul care-l poți descărca aici)

Măsurile la acest nivel nu atacă direct cauza, pentru că poți să simți stres la nivelul corpului fără să te simți speriat, ci, dimpotrivă, entuziasmat. Însă, dacă acționezi și la acest nivel îți vei ușura procesul per total.

2. La nivel psihologic / al interpretării

Acesta e cel mai important, modul în care ne interpretăm ceea ce simțim.

Știi care e mecanimsul atacurilor de panică? Știi de ce ajung oamenii să-și amplifice emoțiile atât de puternic încât să aibă un atac?

Pentru că interpretează într-o manieră catastrofică ceea ce simt. De aceea urcă așa de tare. Că observă că le bate inima foarte repede (mulți se gândesc că au probleme cu inima), apoi se mai gândesc (pfai, mă simt și amețit, sigur nu am vreo problemă cu inima?) și mai adaugă un argument la gândul care-i sperie și tot așa până ce dau în atac de panică.

Acum, dacă te vei afla într-o situație în care să zicem că urmează să dansezi la un spectacol pe scenă și ai emoții puternice. Fii atent la ceea ce îți spui. Dacă-ți spui „vai, nu știu dacă voi putea face față… vai că nu mai pot”, atunci îți va scădea încrederea în sine. Dacă-ți spui „am emoții puternice dar știu că e normal să am în fața unor situații noi și nu e mare lucru”, atunci această interpretare a stărilor somatice/emoționale te va ajuta să ai un nivel al încrederii în sine mai solid.

Pe scurt: când vrem să ne ridicăm moralul, ne ajută să vorbim cu un prieten optimist care știm că ne încurajează. Nu contează ce simțim atât de mult atunci când avem emoții, cât contează cum interpretăm noi aceste lucruri.

Dacă ți-a plăcut sau l-ai găsit, te rog dă-l mai departe.

Pentru orice fel de întrebări sau păreri, te rog să-mi lași un comment mai jos.

Numai bine!

Cristi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Spune-ti parerea