Ce faci daca nu-ti infrunti frica + solutia

Salut

O să vorbesc puțin despre ce se intamplă dacă amâni înfruntarea unei frici și cum să nu mai amâni.

Toată treaba asta cu frica e bine să o privești într-un mod echilibrat, să nu cazi nici în extrema în care în fiecare moment încerci să te confrunți cu altă frică, pentru că te vei epuiza, dar nici în extrema în care amâni la infinit pentru că îți vei întări frica în legătură cu o situație anume sau cel puțin vei rămâne la același nivel.

Nicio extremă de nu bună, dar va trebui din când în când să înclini balanța puțin mai mult într-o direcție sau în alta.

Ca să-ți învingi teama, e necesar să înveți să înlocuiești starea de încordare cu starea de relaxare în situația în care ești anxios. Așadar, dacă ești prea încordat, e nevoie să te relaxezi, să abordezi treptat, progresiv.

Dar, dacă ești relaxat și nu încerci deloc să te confrunți cu situația fobogenă, nu vei schimba nimic pentru că nu faci nimic nou.

Ce se întâmplă dacă nu încerci să-ți învingi tema?

Cele mai comune răspunsuri comportamentale care apar sunt:

1. Evitarea

Eviți tot mai mult să te confrunți cu o situație de care ți-e frică, pentru că încerci să ocolești disconfortul dat de aceasta, fapt ce va duce ca problema ta să nu se rezolve.

Oricum, s-ar putea să eviți în mod inconștient situația de confruntat, de aceea, îți recomand să faci puțină introspecție și să te gândești dacă există ceva în viața ta ce eviți adesea să faci, ceva ce poate fi important sau nu.

Eviți din cauza fricii sau din cauza a altceva, lene de exemplu.

Evitarea poate fi privită ca o forma inconștientă de „neînfruntare” a fricii.

2. Amânarea

Amâni atunci când știi că ți-e teamă de ceva dar consideri că „nu e momentul potrivit”.

Sigur, pot fi situații când ești obosit, când ești foarte stresat și cu resursele la pământ, când riscurile sunt prea mari în comparație cu câștigurile, atunci da, atunci nu e momentul potrivit, dar în general momentul potrivit devine potrivit dacă alegem noi să fie astfel.

Amânarea poate fi privită ca metoda conștientă de a alege să nu-ți învingi frica.

De ce e important să fii conștient de aceste două forme de comportamente?

Pentru că fiind conștient de ele, vei putea acționa în mod deliberat pentru a le îndepărta. De ce să le îndepărtezi? Pentru că ele sunt obstacole în calea eliminării fricilor tale care te împiedică să faci ceea ce îți dorești, să fii cine vrei să fii, să ai ceea ce vrei să ai.

Care sunt soluțiile?

Le vom lua pe rând:

a) Evitarea

– observă în ce zone ale vieții eviți foarte mult să faci ceva și întreabă-te care ar fi cauza – frică sau altceva?

– dacă răspunsul e frică, înseamnă că acum ești conștient de acest fapt, iar evitarea devine amânare, a cărei soluție e dată mai jos

b) Amânarea

– acum știi că tot lași pe altă dată înfruntarea unei temeri, confruntarea cu o situație anume

definește ce înseamnă să-ți învingi teama (dacă ți-e teamă de paianjeni, să atingi unul viu, să atingi unul mort, să atingi pânza unuia viu? – tu alegi)

stabilește-ți o dată când ai putea să o învingi, iar dacă nu e extrem de intensă, spune-i cuiva ce ai de gând să faci sau să te însoțească să te susțină

dacă e foarte intensă, nu te arunca din prima, abordeaz-o progresiv. Dacă ți-e teamă de păianjeni nu sări direct la pasul de a lua unul în mână, prima dată observă-l pe o pânză mai de departe, apoi aproprie-te puțin mai mult și stai acolo să observi că nu se întâmplă nimic până devii puțin mai relaxat, apoi atinge o zonă apropriată de acesta și observă că nimic grav nu e pe cale să se desfășoare. Ideea de bază e să observi că te poți descurca și că nimic ieșit din comun nu se întâmplă.

Ca exercițiu de încheiere:

1. Identifică o frică pe care vrei să o confrunți, scrie într-un comment mai jos care e frica și de ce vrei să o  învingi. E important să știi de ce pentru a avea motivație, „energie emoțională” menită să îndeplinească acest obiectiv.

2. Când ai de gând să o faci

3. Dacă e intensă, care sunt pașii progresivi pe care urmează să-i faci (folosește-te de exemplul cu păianjenii dat mai sus)

Baftă multă!

Cristi Pavel

Aboneaza-te prin mail

si primesti ghidul gratuit - Cum controlezi orice frica intensa sau emotii puternice - 3 metode prin care sa reduci din senzatiile neplacute:


Dacă simţi că ai orice fel de completare sau vrei să-mi spui ceva, lasă-mi un comment mai jos sau trimite-mi un mail la: cristi@scapadefrica.ro

Autor foto

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

13 thoughts on “Ce faci daca nu-ti infrunti frica + solutia

  1. ioan

    De obicei nu ma simt in largul meu la petreceri, mi teama ca cei cu care dansez vor rade de mine si imi este greu sa stabilesc noi relatii sau sa abordez fete. cam as putea sa imi schimb aceasta atitudine?

    Reply
    1. Cristi Pavel Post author

      Dupa cum observi, te centrezi pe tine, esti in “minte”, nu esti acolo.
      Te centrezi pe tine pentru ca te gandesti ca ceilalti vor rade de tine.
      Incearca sa te distrezi. Scopul sa fie doar acesta, distractia. Stabilirea de relatii si abordatul fetelor sa fie ceva secundar, care sa vina de la sine.

      Daca te distrezi si te simti bine, acest lucru se va reflecta si pe cei din jur. Se vor simti si ei bine in preajma ta, iar atunci iti va fi foarte usor sa stabilesti noi relatii si sa abordezi. Eventual, sa inviti la dans.

      Daca te vei simti bine, confortabil in pielea ta, sansele sa faci stangacii vor fi tot mai mici. Nu conteaza atat de mult cum te misti pe cat conteaza ce simti, cum te simti in pielea ta. Daca te simti bine, vei transmite celor din jur prin limbajul corporal starea ta, si nu va mai conta cum dansezi.

      Iesi, danseaza, simte-te bine. Asculta muzica. Nu te gandi ca faci mare lucru pentru ca nu faci, e doar un dans. Daca ti-e teama ca ceilalti te judeca, gandeste-te ca si lor poate le e teama si se gandesc sa nu faca ei greseli. Iar daca tu chiar vei face o greseala, ei o vor uita mai repede pentru ca se vor concentra pe ei, sa nu faca ei greseli.

      Danseaza, simte-te bine. Ia prima data cunoscute la dans, iar dupa aceea, cand incepi sa te simti cat de cat confortabil, treci si la necunoscute. E un loc in care te simti bine, nu pune presiune asupra ta.

      Reply
  2. ioan

    Si as mai avea o intrebare cum se transforma o persona timida care are cativa prieteni din copilarie intr-o persoana sociabila care face parte din mai multe cercuri sociale si are o viata sociala atractiva?

    Reply
    1. Cristi Pavel Post author

      Intr-un cuvant, ea se transforma TREPTAT.

      In primul rand, tu esti cel care ia initiativa. Nu astepta sa te cheme altii, cheama-i tu.

      Prima data ia niste colegi, apoi niste prieteni din alte cercuri, prieteni pe care i-ai cunoscut la un sport, sau intr-o excursie.

      Iei contactul cu ei, ii intrebi ce mai fac, si apoi le propui sa faceti o iesire undeva, la un suc, la un fotbal, o drumetie, etc.

      Cand esti pus in postura de “organizator”, trebuie sa vorbesti mai mult, sa faci cunostinta, sa “sudezi” grupurile. Nu e greu, doar trebuie sa fii deschis, sa gandesti pozitiv, sa aduci emotii pozitive.
      Ai rabdare, nu intotdeauna vei reusi. Vor fi zile in care vei chema foarte multi si vor fi si zile in care toata lumea e ocupata. Timiditatea trece in timp.

      Reply
  3. Cristina

    Buna! Eu una nu am curaj sa fac nimic.. Imi este frica de orice. Spre exemplu sa vorbesc cu baiatul pe care il plac. Imi este rusine ca poate nu o sa am ce sa ii spun sau o sa fiu plictisitoare. Intr-un grup nou de persoane eu nu ma pot integra doar daca ies de minim 4 ori cu ei. Pur si simplu ma gandesc ca nu am curaj si atat. La o petrecere daca sunt cu minim 2 persoane pe care le cunosc sunt sufletul petrecerii daca am si alcool si vorbesc cu toti pana la persoana de care sunt indragostita. MA uit cum unora nu le e frica deloc, iar mie da.

    Reply
  4. Cristi Pavel Post author

    Cristina, nu cauta sa ai curaj. Nu cauta sa ai o anumita emotie pentru a face ceva. Fa acel ceva si emotia poate veni atunci.

    De unde stii ca o sa fii plictisitoare? De unde stii ca nu o sa stii ce sa-i spui, ai incercat?

    Incearca sa nu te mai lupti cu tine insuti, incearca sa te accepti. Nu mai cauta sa fii ceva inainte de a face ceea ce iti doresti ci fa ceea ce vrei si vei deveni pe urma curajoasa sau sociabila sau cum vrei.

    Cristina, de unde stii ca unora nu le e frica deloc? I-ai intrebat? Si daca ti-au raspuns, de unde stii ca ti-au raspuns sincer?

    De exemplu, chiar vorbeam zilele trecute cu un coleg de liceu. Ii spuneam cum tot liceul eu mi-am ascuns problemele pe care le aveam cu frica. Stii ce mi-a spus? “wow, ce tare! Nu s-a vazut nimic!”

    O sa scriu un articol pe problema pe care o identific in commentul tau.

    Reply
  5. Ionut

    Salut,cum sa fac sa imi recapat increderea,sa am curajul de a vorbii cu o fata,de a fii mai deschis.Vreau sa iti spun ca pana acuma,la varsta mea(20) eram foarte dezghetat,nu aveam retineri in ceea ce priveste o fata,gen sa o intreb cum o cheama pe strada sa ii iau numaru’ iar daca nu imi raspunde nu imi pasa,dar acuma totu’ a luat o intorsatura imensa,adica in clasa a 12 a la cand am fost in perioada Bacului nu am mai iesit deloc nu am socializat prietenii mei si-au aratat adevarata fata si am incetat sa mai ies cu ei,si asa am pierdut increderea in mine si cel mai important zic eu,curaju’ de a vorbii cu o fata.Poti sa imi zici daca pot sa remediez lucrurile astea,adica mi se pare prostesc sa evit sa ies in oras,sa vorbesc cu o fata..s.a.m.d. doar pentru faptul ca,ba,lasa pe altadata… mereu asa fac,zi-mi cum sa fiu mai dezghetat mai sociabil.. ca tare mi-e frica ca o sa pierd pentru lucrurile astea. Mersi mult,salut. (Aa,observ ca nu esti cu mult mai mare ca mine dar esti foarte inteligent,articolele tale sunt minunate,ajuta oameni sunt sigur,o sa devii mare.Mult scucces.)

    Reply
    1. Cristi Pavel Post author

      Salut

      Nu trebuie să faci lucruri deosebite. Trebuie doar să reiei lucrurile TREPTAT. Expunere progresivă se numește. Ieși cu un prieten mai apropriat de câteva ori, apoi ieși cu mai mulți, apoi chemi și fete, apoi mai bagi o glumă (nu contează cum iese, contează să o faci. Scopul tău să nu depindă de ceea ce fac ceilalți, de cum reacționează, ci de ceea ce faci tu, de cum reacționezi tu.

      Poate e doar o perioadă temporară, însă încrederea o poți obține prin 4 moduri:
      1) Rememorezi experiențele trecute de succes – stai puțin și-ți amintești niște experiențe în trecut în care ai fost foarte tare. Dacă atunci ai putut, acum de ce nu ai mai putea? Până la urmă tot tu ai fost și atunci.
      2) Modelare – de la a „modela”, a te uita după modele. Uită-te la cei din jur care îți sunt cât mai asemănători ție și care nu au problema ta. Dacă ei sunt cât mai asemănători cu tine, înseamnă că aveți multe caracteristici comune. Dacă ei pot, iar tu te asemeni mult cu ei, înseamnă că și tu poți. Petrece timp cu ei și admiră-i.
      3) Persuasiune verbală – sau altfel spus, încurajările pe care ți le dau alții care înseamnă ceva pentru tine. De exemplu, ai putea să vorbești cu un prieten de încredere, să vă amintiți și să-ți povestească el cât de tare ai fost tu într-o anumită experiență. El te va putea încuraja astfel și să-ți dea puțină încredere.
      4) Controlul stărilor tale – adică, a ceea ce simți, astfel încât să fii într-o stare cât mai bună din punct de vedere fizic. Dacă ești prea tensionat și ți-e frică, fă niște exerciții de relaxare prin respirație (le găsești în materialul bonus pe care-l dau celor care se abonează la newsletter).

      Să-mi spui dacă te-a ajutat mesajul meu, dacă nu, îți mai scriu unul.

      Reply
  6. Cris

    Salut! Cum sa fac sa fiu mai deschisa si sa nu ma mai simt in plus mereu?
    90% din situatii am simt in plus cand ies cu prietenii sau lucruri de genul si devin introvertita. Cei apropiati imi spun ca nu e adevarat ceea ce cred, dar ma simt inutila. Imi e frica sa nu zic ceva gresit sau sa par o cretina, dar vad ca sunt timida. Niste sfaturi..

    Reply
    1. Cristi Pavel Post author

      În ce eveniment anume, exact, amintește-ți unul, ai început să te simți în plus?

      Apoi, ce gânduri ai avut exact când ai început să te simți în plus?

      Apoi observă consecințele acelui gând – „te simți în plus”

      Ce gând ar trebui să ai, ca să nu te mai simți în plus?

      Reply
      1. Cris

        Eu nu sunt genul care sa se bage in seama mereu si ma simt prost cand nu socializez. Incepeam sa am ganduri ca o sa raman singura din cauza ca nu sunt in stare sa incep eu o discutie cu persoane noi sau lucruri de genul. Ganduri pesimiste care uneori mi se par stupide.
        E asta un defect?

        Reply

Spune-ti parerea