Ce faci daca nu-ti infrunti frica + solutia

Salut

O să vorbesc puțin despre ce se intamplă dacă amâni înfruntarea unei frici și cum să nu mai amâni.

Toată treaba asta cu frica e bine să o privești într-un mod echilibrat, să nu cazi nici în extrema în care în fiecare moment încerci să te confrunți cu altă frică, pentru că te vei epuiza, dar nici în extrema în care amâni la infinit pentru că îți vei întări frica în legătură cu o situație anume sau cel puțin vei rămâne la același nivel.

Nicio extremă de nu bună, dar va trebui din când în când să înclini balanța puțin mai mult într-o direcție sau în alta.

Ca să-ți învingi teama, e necesar să înveți să înlocuiești starea de încordare cu starea de relaxare în situația în care ești anxios. Așadar, dacă ești prea încordat, e nevoie să te relaxezi, să abordezi treptat, progresiv.

Dar, dacă ești relaxat și nu încerci deloc să te confrunți cu situația fobogenă, nu vei schimba nimic pentru că nu faci nimic nou.

Ce se întâmplă dacă nu încerci să-ți învingi tema?

Cele mai comune răspunsuri comportamentale care apar sunt:

1. Evitarea

Eviți tot mai mult să te confrunți cu o situație de care ți-e frică, pentru că încerci să ocolești disconfortul dat de aceasta, fapt ce va duce ca problema ta să nu se rezolve.

Oricum, s-ar putea să eviți în mod inconștient situația de confruntat, de aceea, îți recomand să faci puțină introspecție și să te gândești dacă există ceva în viața ta ce eviți adesea să faci, ceva ce poate fi important sau nu.

Eviți din cauza fricii sau din cauza a altceva, lene de exemplu.

Evitarea poate fi privită ca o forma inconștientă de „neînfruntare” a fricii.

2. Amânarea

Amâni atunci când știi că ți-e teamă de ceva dar consideri că „nu e momentul potrivit”.

Sigur, pot fi situații când ești obosit, când ești foarte stresat și cu resursele la pământ, când riscurile sunt prea mari în comparație cu câștigurile, atunci da, atunci nu e momentul potrivit, dar în general momentul potrivit devine potrivit dacă alegem noi să fie astfel.

Amânarea poate fi privită ca metoda conștientă de a alege să nu-ți învingi frica.

De ce e important să fii conștient de aceste două forme de comportamente?

Pentru că fiind conștient de ele, vei putea acționa în mod deliberat pentru a le îndepărta. De ce să le îndepărtezi? Pentru că ele sunt obstacole în calea eliminării fricilor tale care te împiedică să faci ceea ce îți dorești, să fii cine vrei să fii, să ai ceea ce vrei să ai.

Care sunt soluțiile?

Le vom lua pe rând:

a) Evitarea

– observă în ce zone ale vieții eviți foarte mult să faci ceva și întreabă-te care ar fi cauza – frică sau altceva?

– dacă răspunsul e frică, înseamnă că acum ești conștient de acest fapt, iar evitarea devine amânare, a cărei soluție e dată mai jos

b) Amânarea

– acum știi că tot lași pe altă dată înfruntarea unei temeri, confruntarea cu o situație anume

definește ce înseamnă să-ți învingi teama (dacă ți-e teamă de paianjeni, să atingi unul viu, să atingi unul mort, să atingi pânza unuia viu? – tu alegi)

stabilește-ți o dată când ai putea să o învingi, iar dacă nu e extrem de intensă, spune-i cuiva ce ai de gând să faci sau să te însoțească să te susțină

dacă e foarte intensă, nu te arunca din prima, abordeaz-o progresiv. Dacă ți-e teamă de păianjeni nu sări direct la pasul de a lua unul în mână, prima dată observă-l pe o pânză mai de departe, apoi aproprie-te puțin mai mult și stai acolo să observi că nu se întâmplă nimic până devii puțin mai relaxat, apoi atinge o zonă apropriată de acesta și observă că nimic grav nu e pe cale să se desfășoare. Ideea de bază e să observi că te poți descurca și că nimic ieșit din comun nu se întâmplă.

Ca exercițiu de încheiere:

1. Identifică o frică pe care vrei să o confrunți, scrie într-un comment mai jos care e frica și de ce vrei să o  învingi. E important să știi de ce pentru a avea motivație, „energie emoțională” menită să îndeplinească acest obiectiv.

2. Când ai de gând să o faci

3. Dacă e intensă, care sunt pașii progresivi pe care urmează să-i faci (folosește-te de exemplul cu păianjenii dat mai sus)

Baftă multă!

Cristi Pavel

Aboneaza-te prin mail

si primesti ghidul gratuit - Cum controlezi orice frica intensa sau emotii puternice - 3 metode prin care sa reduci din senzatiile neplacute:


Dacă simţi că ai orice fel de completare sau vrei să-mi spui ceva, lasă-mi un comment mai jos sau trimite-mi un mail la: cristi@scapadefrica.ro

Autor foto

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...