Ce să faci ca student, cand știi că nu mai reziști

S-ar putea să fiu redundant, însă continui să scriu. Scriu pentru studenții care sunt aglomerați de proiecte și de aproprierea sesiunii,  Scriu pentru oamenii care sunt ocupați și vor să iasă totul bine.

Pentru cei care pun proiectele pe locul unu și somnul, hrănitul, pe locul doi. Nu scriu ca să le încurajez comportamentul, deși dacă eram japonezi poate că l-aș fi încurajat. Scriu pentru ca să-i ajut, cum pot, să reziste, cât mai mult.

Scriu pentru un singur om, care poate ești chiar tu, sau poate că nu. Scriu pentru omul care acum e ca un aparat de procesat informație, de citit, de conspectat, de scris proiecte și de recapitulat (pentru cei mai fericiți).

student ocupat

Scriu pentru omul care uită că doar el are proiecte și-i ajută și pe ceilalți, indiferent de dificultate și de ora la care apare necesitatea ajutorării. Scriu pentru omul care își spune „lasă, o să dorm după ce-l predau, chiar dacă am dormit noaptea trecută doar o oră”.

În niciun caz nu-l învinovățesc pe acesta și nu-l acuz de ceva. Nu-l arăt cu degetul că a procrastinat. Nu, pentru că omul pentru care scriu nu a făcut asta. El s-a implicat activ în alte proiecte pe lângă facultate, el s-a implicat activ în voluntariat, ca să-i ajute pe ceilalți și ca să se ajute pe sine, să se dezvolte.

Scriu pentru omul care în timpul anului nu a citit bibliografia nu pentru că s-a jucat jocuri pe calculator sau a dormit, ci era la facultate și în proiectele de voluntariat de dimineața de la 8, până seara la 8, uneori chiar mai mult. Iar când ajungea acasă, nici foame nu îi mai era de la oboseală.

Scriu pentru studentul care nu vrea să acuze facultatea că nu-l învață prea multă practică ci doar teorie, pentru că el se implică activ și profită de oportinutățile care-l ajută să-și dezvolte competențe și abilități, nu doar cunoștințe. Pentru el scriu acum, pentru că îl admir, pentru că depune un efort puternic ca să fie cât mai bun posibil, chiar dacă știe că la un moment dat se va aglomera peste măsură sau se va stresa.

Vreau să te ajut, așa cum pot, așa cum știu. Pentru că meriți. Pentru că nu dai vina pe alții, ci te implici activ. Pentru că ești o sursă de acțiune, de schimbare și de progres. Pentru că eu văd în tine tiparul care ne poate aduce țara pe noi culmi, ceva mai luminoase și mai ridicate.

Vreau în continuare să-ți ofer câțiva pași prin care să-ți stabilești scopuri pentru învățat.

De ce?

Pentru că atunci când ai scopuri definite:

  • te concentrezi mai ușor și-ți menții mai mult timp concentrarea, deoarece știi încotro te îndrepți, nu ești distras de întrebarea „oare ce am de făcut?”
  • ești mai motivat, pentru că ai pașii de acțiune conturați și vezi pe foaie că se poate. Începi să crezi că poți atinge rezultatul dorit, iar pentru că vezi asta, primești și energie spre a-l atinge
  • depășești mai ușor obstacolele, pentru că printr-o formă ușoară de planificare, îți ancorezi acțiunile în timp și spațiu, fapt ce te face să previi și să depășești blocajele, mai ales cele de la început.

Printre ideile următoare se găsesc și interpretări bazate pe studiul unui capitol despre stabilirea scopurilor la sportivi, din cartea domnului Lect. Univ. Dr. Marius Crăciun, Psihologia Sportului pentru Antrenori. Cred că sunt folositoare și studentului.

Cum să formulezi scopurile?

Fă-le specific și observabil.

Exemplu:

  • corect: să citesc un articol pe zi, la materia X.
  • greșit: să citesc și la materia x

De ce astfel? Pentru că făcându-l specific, îl vei face cât mai ușor de pus în acțiune, deoarece e formulat concret și îți vei putea măsura progresul, ca să știi cum te adaptezi drumului și ce anume să faci efectiv.

Împarte scopurile mari, în scopuri mici.

Exemplu:

  • Citit manualul x până în data de 10 iunie: citit capitolul 1 sâmbăta aceasta, citit capitolul 2 sâmbăta viitoare, etc.

De ce astfel? Pentru că lucrurile vor deveni manevrabile, iar nebuloasa din mintea ta legată de cât de mult ai de învățat se va transforma în ceva cu pași concreți de acțiune.

Reevaluează scopurile

Exemplu:

  • Dacă sunt prea dificile și progresezi prea încet – fă-le mai ușoare, extinde-le pe termen mai lung, vorbește cu un coleg să vă împărțiți bibliografia și să vă oferiți reciproc notițe
  • Dacă sunt prea ușoare și vezi că poți avansa mai repede – fă-le puțin mai provocatoare

De ce astfel? Pentru că dacă progresezi prea încet, începi să-ți pierzi încrederea și să te demotivezi. Dacă progresezi „prea ușor”, atunci fă sarcina mai provocatoare ca să nu pierzi din timpul pentru munca la alte materii.

E important să-ți urmărești progresul, pentru că progresul motivează!

Te concentrezi pe o singură sarcină odată

Exemplu:

  • Azi citesc doar la materia x/ fac doar acest proiect
  • și nu: azi fac 3 proiecte și citesc 2 articole (exagerez acum)

De ce astfel? Pentru ca atunci când lucrezi concentrat, lucrezi mai eficient, faci mai puține greșeli și tinzi să termini și mai repede (va rămâne timp pentru altceva). Totodată, nici nu te stresezi că ai mult prea multe de făcut și observi că nu mai faci față.

 Scopuri de performanță vs. Scopuri de rezultat

Scopurile de performanță sunt cele legate de comparația cu propria persoană, cu autodepășirea unui rezultat anterior, care pun accentul pe efort.

Ex. Să reușesc să parcurg bibliografia cu 3 zile înainte de examen.

Scopurile de rezultat sunt cele care, direct sau indirect, presupun comparația cu o altă persoană, care pun accentul pe obținerea unei forme de victorie.

Ex. Să fiu în primii 10 din an sau să iau nota 10 la materia X.

Ambele sunt bune și necesare, în anumite situații. Totodată, scopurile de performanță ne ajută să ne detașăm de rezultat, să fim mai puțin speriați (atunci când lucrurile nu merg cum ne dorim) și implicit să fim predispuși să obținem rezultate mai bune. Scopurile de rezultat pun presiune asupra noastră pentru că suntem tot timpul în competiție cu cineva iar victoria noastră depinde și de noroc, sau de capacitățiile „adversarului”.

În concluzie, sper să-ți fie de folos aceste idei și să te ajute să faci mai bine față încercărilor studenției.

Dacă mai știi persoane care se regăsesc în această situație, dă-le te rog articolul.

 

Tu ce alte metode folosești pentru a-ți reveni atunci când vezi că ești super ocupat și nu mai știi ce să faci?

Cristi Pavel

Sursa foto

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

2 thoughts on “Ce să faci ca student, cand știi că nu mai reziști

Spune-ti parerea