Care e cel mai urât lucru care se poate întâmpla dacă nu-ți înfrunți frica + 3 pași pentru a o înfrunta mai ușor

Vorbesc aici de o tendință pe care suntem tentați să o urmăm.

Vreau să cert pe cineva aici, așa că o să mă cert pe mine.

Însă, de la început, nu vreau să vorbesc despre înlăturarea oricărei frici. Frica nu e ceva rău în sine.

Aici, pe comunitatea de pe scapadefrica.ro, încercăm să înlăturăm acele frici care sunt patologice, iraționale. Adică, acele frici care au următoarele caracteristici:

  • Intensitate exagerată – sunt mult mai intense decât ar fi normal iar acest lucru ne incomodează foarte mult (prin ceea ce simți când ți-e foarte teamă)
  • Blochează libertatea – adică, ne împiedică să facem ceva ce ne dorim

Dacă o frică bifează cel puțin una din cele două caracteristici, atunci o să sărim pe ea! 😀

Mă cert, pentru că am avut frici, poate mai am, pe care nu am vrut să le recunosc. Erau frici iraționale care mă împiedicau să fac ceea ce îmi doresc. Și, deși stiam că trebuie să le înfrunt, tot amânam, lăsam pe altă dată deoarece credeam că încă „nu e momentul potrivit”.

La naiba cu „momentul ăsta potrivit” – tot căutăm momentul perfect și e ceva ce nu există.

Cu cât amânam mai mult, cu atât îmi permiteam gândurilor care-mi spuneau că e greu să „trăiască” și să se dezvolte și-mi făceam mai dificilă sarcina.

Ok, am stat puțin, am cercetat să văd cam cum stă treaba cu problema asta cu frica. Am vrut să văd cât de frecvent se poate manifesta în forme urâte, cum e atacul de panică.

Ce am găsit, e că 1 din 75 de persoane ar putea avea tulburarea de panică (atac de panică)! Asta spune APA (American Psychological Association – autoritatea mondială de vârf în psihologie)

Așadar, nu e ceva ce putem neglija prea mult.

Atacul de panică e cea mai intensă formă de frică.

Dar ce se întâmplă dacă nu-ți rezolvi problemele legate de frică?

Riști să le faci mai greu rezolvabile.

Vreau să rămâi optimist, se rezolvă până la urmă. Numai că, cu cât amâni mai mult înfruntarea acestor frici, cu atât îți va fi mai greu să le înfrunți.

Ce se poate întâmpla în cel mai rău caz dacă nu faci nimic pentru a rezolva aceste probleme?

  1. Poți dezvolta fobii – adică, să-ți fie frică de ceva anume, încât să cauți să eviți acea situație de fiecare dată când se aproprie ocazia de a intra în ea. Să zicem că ți-e frică de cluburi, pentru că ai avut o experiență neplăcută cândva și vei avea tendința să refuzi toate invitațiile pe care prietenii ți le fac pentru a merge acolo.

 

  1. Poți dezvolta agorafobia – asta mai mult pentru cazuri extreme, atunci când suferi de tulburări anxioase / atacuri de panică și nu faci nimic. Agorafobia e frica de spații deschise, iar asta înseamnă că te vei baricada în cea mai mare parte a timpului în casă de frica de a nu intra într-o situație în care să nu faci față și să apară un atac de panică.

Ce să fac concret pentru a nu amâna înfruntarea friciilor?

  1. 1.       Ia-ți un însoțitor

O persoană care te înțelege și care te-ar putea susține.

De exemplu, eu când am lucrat la frica mea irațională de abordat fete străine, mi-am luat un coleg care avea aceeași teamă și am ieșit împreună la abordat. (personal nu recomand această strategie decât pentru învingerea fricii, nu pentru a cunoaște fete)

Când eu ezitam, mă împingea el de la spate. Când el ezita, îl împingeam eu. Odată am luat cu mine și niște colege, pentru că ne simțeam mai în siguranță cu ele, nu ne simțeam ca niște „lupi care au ieșit la vânat”.

  1. 2.       Fă-ți un angajament

Spune unor oameni ce ai de gând să faci. Preferabil să le spui unora care contează pentru tine, mai corect spus, cărora le pasă de tine.

Acest lucru va pune puțină presiune asupra ta, dar, te va face să accepți mai greu scuzele care ar putea apărea.

  1. 3.       Fă-o pas cu pas

Baby steps, cum spuneam în ultimul articol, pas cu pas, încetul cu încetul, treptat.

Bun.

Primul pas pe care-l poți face chiar acum, e să răspunzi la următoarea întrebare: care e lucrul pe care evit cel mai mult să-l fac din frică?

Răspunsul la această întrebare te va ajuta să conștientizezi o teamă pentru care e momentul să începi să faci ceva pentru a nu-i permite să crească în intensitate.

Te îndemn chiar să o scrii într-un comment mai jos.

Spor!

Cristi Pavel

Dacă simţi că ai orice fel de completare sau vrei să-mi spui ceva, lasă-mi un comment mai jos sau trimite-mi un mail la: cristi@scapadefrica.ro

Autor foto

Aboneaza-te prin mail

si primesti ghidul gratuit - Cum controlezi orice frica intensa sau emotii puternice - 3 metode prin care sa reduci din senzatiile neplacute:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

4 thoughts on “Care e cel mai urât lucru care se poate întâmpla dacă nu-ți înfrunți frica + 3 pași pentru a o înfrunta mai ușor

  1. Ayami

    Multumesc pentru acest articol si nu numai!
    Mi-e frica de nereusita…imi doresc atat de mult sa ma implinesc in plan profesional si mi-e atat de teama ca nu voi reusi, incat uneori parca imi pun singura piedici…
    Asta e cea mai intensa frica pe care o am in momentul acesta, dar nu e singura…n-as avea indeajuns spatiu ca sa le scriu pe toate.
    A.

    Reply
    1. Cristi Pavel Post author

      Și eu am frica asta… și mă întreb în felul următor:

      Dacă nu aș reuși în carieră, ar fi cel mai groaznic lucru? Nu voi reuși să găsesc satisfacție și sens din altceva? Sau există doar o singură cale pentru carieră, nu există mai multe? Sau de unde știu că nu voi reuși?

      Reply
  2. Monica Stancu

    Pas cu pas este un sfat foarte bun. Dar cum sa procedez in situatia in care am atacuri de panica in momentul in care conduc masina (de obicei umai pe autobanda)? Si curios asta se intampla numai in momentul in care sunt singura! Daca langa mine se afla cineva cu permis nu am nici o problema!

    Reply
    1. Cristi Pavel Post author

      Înainte de toate, pentru a merge pe varianta cea mai sigură îți recomand să apelezi la un cabinet.

      Acum, în situația în care conduci singură pe autobandă, la ce te gândești înainte de a apărea atacul de panică?
      Pentru că evenimentul e același, conduci pe autobandă, iar când ești cu altcineva cu carnet nu ți-e teamă, dar dacă ești singură ți-e teamă înseamnă că gândurile sunt cele care fac diferența, te gândești la ceva anume care-ți declanșează fricile sau atacul de panică.

      Observă ce gânduri îți apar atunci când ești singură și vezi cât sunt ele de logice sau cu dovezi din realitate sau dacă te ajută la ceva? Dacă fie nu sunt logice, fie nu ai dovezi din realitate care să le susțină sau fie nu te ajută, înseamnă că nu sunt gânduri sănătoase și e bine să fie înlocuite cu altele sănătoase. Cele sănătoase sunt fie logice și/sau cu dovezi din realitate și/sau te ajută să-ți îndeplinești scopul (în cazul tău să conduci singură pe autobandă).

      Așadar gândurile sunt problema, ele generează frica și atacurile de panică. Ce îți pot recomanda ca să schimbi acele gânduri este să le dezbați, prin acele întrebări: e logic? am dovezi? mă ajută? și în cazul în care răspunsul la una este nu, să le înlocuiești cu varianta lor logică și/sau cu dovezi din realitate și/sau care te ajută.

      De exemplu, gândul că te temi că vei avea un atac de panică și e groaznic să se întâmple să-l înlocuiești cu: știu că mă îngrijorez, că mi-e frică însă știu că am mai trecut prin asta până acum și m-am descurcat.

      Dacă nu ai înțeles ce am vrut să-ți spun, dă-mi un mail mai detaliat la adresa pe care o găsești la pagina „vorbește cu mine”.

      Reply

Spune-ti parerea