Care e cel mai urât lucru care se poate întâmpla dacă nu-ți înfrunți frica + 3 pași pentru a o înfrunta mai ușor

Vorbesc aici de o tendință pe care suntem tentați să o urmăm.

Vreau să cert pe cineva aici, așa că o să mă cert pe mine.

Însă, de la început, nu vreau să vorbesc despre înlăturarea oricărei frici. Frica nu e ceva rău în sine.

Aici, pe comunitatea de pe scapadefrica.ro, încercăm să înlăturăm acele frici care sunt patologice, iraționale. Adică, acele frici care au următoarele caracteristici:

  • Intensitate exagerată – sunt mult mai intense decât ar fi normal iar acest lucru ne incomodează foarte mult (prin ceea ce simți când ți-e foarte teamă)
  • Blochează libertatea – adică, ne împiedică să facem ceva ce ne dorim

Dacă o frică bifează cel puțin una din cele două caracteristici, atunci o să sărim pe ea! 😀

Mă cert, pentru că am avut frici, poate mai am, pe care nu am vrut să le recunosc. Erau frici iraționale care mă împiedicau să fac ceea ce îmi doresc. Și, deși stiam că trebuie să le înfrunt, tot amânam, lăsam pe altă dată deoarece credeam că încă „nu e momentul potrivit”.

La naiba cu „momentul ăsta potrivit” – tot căutăm momentul perfect și e ceva ce nu există.

Cu cât amânam mai mult, cu atât îmi permiteam gândurilor care-mi spuneau că e greu să „trăiască” și să se dezvolte și-mi făceam mai dificilă sarcina.

Ok, am stat puțin, am cercetat să văd cam cum stă treaba cu problema asta cu frica. Am vrut să văd cât de frecvent se poate manifesta în forme urâte, cum e atacul de panică.

Ce am găsit, e că 1 din 75 de persoane ar putea avea tulburarea de panică (atac de panică)! Asta spune APA (American Psychological Association – autoritatea mondială de vârf în psihologie)

Așadar, nu e ceva ce putem neglija prea mult.

Atacul de panică e cea mai intensă formă de frică.

Dar ce se întâmplă dacă nu-ți rezolvi problemele legate de frică?

Riști să le faci mai greu rezolvabile.

Vreau să rămâi optimist, se rezolvă până la urmă. Numai că, cu cât amâni mai mult înfruntarea acestor frici, cu atât îți va fi mai greu să le înfrunți.

Ce se poate întâmpla în cel mai rău caz dacă nu faci nimic pentru a rezolva aceste probleme?

  1. Poți dezvolta fobii – adică, să-ți fie frică de ceva anume, încât să cauți să eviți acea situație de fiecare dată când se aproprie ocazia de a intra în ea. Să zicem că ți-e frică de cluburi, pentru că ai avut o experiență neplăcută cândva și vei avea tendința să refuzi toate invitațiile pe care prietenii ți le fac pentru a merge acolo.

 

  1. Poți dezvolta agorafobia – asta mai mult pentru cazuri extreme, atunci când suferi de tulburări anxioase / atacuri de panică și nu faci nimic. Agorafobia e frica de spații deschise, iar asta înseamnă că te vei baricada în cea mai mare parte a timpului în casă de frica de a nu intra într-o situație în care să nu faci față și să apară un atac de panică.

Ce să fac concret pentru a nu amâna înfruntarea friciilor?

  1. 1.       Ia-ți un însoțitor

O persoană care te înțelege și care te-ar putea susține.

De exemplu, eu când am lucrat la frica mea irațională de abordat fete străine, mi-am luat un coleg care avea aceeași teamă și am ieșit împreună la abordat. (personal nu recomand această strategie decât pentru învingerea fricii, nu pentru a cunoaște fete)

Când eu ezitam, mă împingea el de la spate. Când el ezita, îl împingeam eu. Odată am luat cu mine și niște colege, pentru că ne simțeam mai în siguranță cu ele, nu ne simțeam ca niște „lupi care au ieșit la vânat”.

  1. 2.       Fă-ți un angajament

Spune unor oameni ce ai de gând să faci. Preferabil să le spui unora care contează pentru tine, mai corect spus, cărora le pasă de tine.

Acest lucru va pune puțină presiune asupra ta, dar, te va face să accepți mai greu scuzele care ar putea apărea.

  1. 3.       Fă-o pas cu pas

Baby steps, cum spuneam în ultimul articol, pas cu pas, încetul cu încetul, treptat.

Bun.

Primul pas pe care-l poți face chiar acum, e să răspunzi la următoarea întrebare: care e lucrul pe care evit cel mai mult să-l fac din frică?

Răspunsul la această întrebare te va ajuta să conștientizezi o teamă pentru care e momentul să începi să faci ceva pentru a nu-i permite să crească în intensitate.

Te îndemn chiar să o scrii într-un comment mai jos.

Spor!

Cristi Pavel

Dacă simţi că ai orice fel de completare sau vrei să-mi spui ceva, lasă-mi un comment mai jos sau trimite-mi un mail la: cristi@scapadefrica.ro

Autor foto

Aboneaza-te prin mail

si primesti ghidul gratuit - Cum controlezi orice frica intensa sau emotii puternice - 3 metode prin care sa reduci din senzatiile neplacute:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...