Ce simti inainte de a infrunta o frica si ce ne-a invatat Felix Baumgartner prin saltul lui?

Salut

Acest articol îți arată ce simți atunci când ești pe punctul de a-ți înfrunta o frică și ce să faci ca să nu dai înapoi.

Nu pot să trec cu vederea evenimentul, de anvergură mondială, ce a avut loc acum câteva zile. E vorba de saltul de la aproximativ 39 000 de metri al lui Felix Baumgartner.

Dacă vrei să vezi pe scurt despre ce e vorba, te invit să urmarești acest clip:

Îmi amintesc faptul că era seară, eram obosit după o zi întreagă de cursuri și mi-era foarte foame. Colegul de cameră era la masă și mânca. Eu nu puteam, eu eram absorbit de ceea ce face acel om.

Chiar în timp ce pregăteam masa, mă uitam din când în când, ca nu cumva să pierd ceva interesant. Vroiam să văd ce face acel om, acea întruchipare a curajului.

Mi-era foame și mă rodea stomacul, dar așteptam să nu pierd niciun moment.

De ce am fost eu chiar atât de captivat de acel salt? Pana la urmă, eu, eram undeva mult mai jos decât el, adânc învelit în stratul zonei de confort. Iar el, era mult mai departe decât mine, la o altă altitudine și într-o altă stare de spirit, foarte diferită de a mea.

Am fost captivat pentru că el crea acolo o adevărată poveste. Era o operă de artă care ilustra fiecare pas pe care-l urmezi înainte de a-ți înfrunta o frică. Dacă acum sute de ani, poveștile moralizatoare erau doar în formă scrisă, orală, sau sub formă de muzică și teatru, astăzi, se pare că ele sunt și în formă video, văzute CHIAR ÎN TIMP CE ELE SE DESFĂȘOARĂ.

O să structurez pașii învingerii unei frici într-o triadă și o să fac o comparație constant, între ce se întâmplă de fiecare dată când îți învingi o teamă și ce a făcut acolo Felix.

1. Preludiul

E momentul în care te hotărăști să-ți învingi teama orice ar fi. Știi că ai anumite câștiguri care te așteaptă dar și anumite costuri pe care să le plătești. (mai ales disconfort, pentru că ieși din zona de confort)

E momentul în care renunți la scuze și jurstificări, în care accepți responsabilitatea propriei condiții și capeți putere.

Începe să apară stresul. Apar, încetul cu încetul, simptomele anxietății. Te simți neliniștit, uneori poți chiar să tremuri sau să simți nevoia de a merge la baie, îți pot transpira palmele, ritmul cardiac se accelerează, apar gânduri care pot să te tragă puțin înapoi ca să nu mergi mai departe. Apar acele cogniții care tind să fie iraționale și să-ți spună să renunți.

În episodul cu saltul lui Felix, acesta este ilustrat în pregătirea pe care el o face pentru acest salt. De la decizia de a face saltul, până în momentul în care a început să îmbrace costumul și s-a urcat în capsulă. Odată ce balonul a început să se ridice, nu mai exista cale de întoarcere. Decizia fusese luată.

2. Ludiul (nu am găsit în dicționar, dar o să-l folosesc)

E acel pas în care nu mai poți da înapoi. Ești pe punctul de a-ți învinge teama. Acum, începi să te simți tot mai singur și mai diferit de ceilalți. Ai impresia că tot ceea ce trăiești acum e foarte diferit de tot ceea ce trăiesc ceilalți.

Cuvântul cheie care descrie starea pe care o ai atunci când ești curajos, pe punctul de confruntare cu frica, e singurătatea.

Vezi tu, Felix era acolo sus, foarte foarte departe de orice alt om. Era singur, într-o capsulă și într-un costum special, la fel ca și capsula și costumul metaforic pe care-l îmbraci atunci când frica și gândurile legate de frică apar tot mai mult.

Aici, apare un punct în care te abandonezi. Pur și simplu TE ARUNCI ÎN GOL. Felix a făcut-o la propriu, noi, eu și cu tine, o facem la figurat. E momentul în deschizi gura când e vorba de vorbit în public, închizi lumina când ți-e frică de întuneric sau te așezi pe scaun când ți-e frică de dentist.

La fel cum Felix cădea în gol și la un moment dat se rostogolea la acea viteză foarte mare, așa se întâmplă și cu frica ta. Începe să „se dea peste cap”, pentru că, încetul cu încetul, ea începe să „moară”.

3. Postludiul

Acesta e momentul în care începi să te relaxezi. În care, începi să te simți liber și ai impresia că tot pământul e de partea ta.

Acum e gata, ai învins! Frica moare încet și te simți din ce în ce mai relaxat. E o senzație unică, mirifică. Pentru mine, e cea mai plăcută și mai satisfăcătoare senzație pe care am trăit-o vreodată. E o stare de deplină libertate, în care, ai impresia că ești un semi-zeu! Ai învins cel mai mare obstacol al tău, obstacolul interior.

Pentru Felix, postludiul a început atunci când i s-a deschis parașuta și și-a ridicat viziera de la cască. La fel cum el venea tot mai aproape de noi, de sol, de siguranță, inclusiv gestul de ridicare a vizierei ca semn de desfacere a costumului, poate fi privit metaforic la fel ca o stare de liniștire progresivă. Tot mai liber de gânduri și de emoțiile legate de frică.

La fel cum el a coborât treptat, la fel și emoțiile scad în intensitate treptat. Nu-ți crea așteptări prea mari, că vor dispărea dintr-o dată, pentru că nu e așa. Sunt multe modificări fiziologice care au loc, iar acestea se desfășoară în timp.

Acum, de ce ți-am spus toate aceste lucruri?

Pentru ca să recunoști și să nu dai înapoi din momentul în care ai ales să-ți învingi o frică. Fii conștient de faptul că, dacă înainte știai că nu are ce să ți se întâmple rău, e foarte probabil ca acum, când ești pe punctul de a confrunta teama, să-ți apară gânduri (iraționale) care să găsească motive prin care să-ți demonstreze că există șanse de a se întâmpla lucrul de care ți-e frică.

Cum ucizi acele gânduri?

Îți pui întrebările:

  • care e probabilitatea ca cel mai rău scenariu să aibă loc? (mică/mare?) și 
  • ce ar face cineva care s-ar descurca în această situație?

Vreau să fii conștient că acesta e un fenomen normal care se întâmplă. Încearcă să nu asculți de gândurile care-ți spun „nu acum, fă-o altă dată” și să mergi mai departe. Acum e timpul acțiunii, timpul analizei a fost până acum. Dacă te-ai hotărât să învingi acea teamă și ai considerat că riscurile merită asumate, înseamnă că e timpul să faci ceva concret, fizic, nu doar să gândești.

Felix e un adevărat exemplu, un învingător și un erou prin altruismul de care a dat dovadă fiind dispus să-și piardă și viața pentru acel experiment.

La fel ești și tu în lumea ta, în ceea ce trăiești, atunci când îți învingi o frică, un exemplu de urmat!

Cunoști pe cineva care are probleme cu frica și se blochează înainte de a o învinge? Trimite-i te rog acest articol sau dă un share/like pe facebook să ajungă la cât mai mulți pentru că ar putea ajuta. Împreună suntem mai puternici.

Dacă nu trecem la acțiune, nu apar rezultate. Degeaba citim dacă nu facem nimic. Pentru ca o schimbare să apară, ea nu trebuie să se manifeste doar la nivel cognitiv ci și la nivel comportamental. Așa că, te invit să răspunzi printr-un comment mai jos la următoarea întrebare:

Care e frica ta pe care tot amâni să o înfrunți?

Pe curând,

Cristi Pavel

Dacă simţi că ai orice fel de completare sau vrei să-mi spui ceva, lasă-mi un comment mai jos sau trimite-mi un mail la: cristi@scapadefrica.ro

Autor foto

Aboneaza-te prin mail

si primesti ghidul gratuit - Cum controlezi orice frica intensa sau emotii puternice - 3 metode prin care sa reduci din senzatiile neplacute:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...