Cum sa controlezi teama fara sa o infrunti

Cum controlezi frica fara sa o infrunti

Se întâmpla în anul 1999, în ziua de 17 august, aproximativ ora 3:02 dimineața.

Dintr-o dată totul începe să se scuture puternic. Nu știi exact ce se întâmplă, poate din cauză că dormi, dar totul se mișcă.

În cele din urmă, buimăcit probabil și de somn, îți dai seama că e vorba de un cutremur.

Nu spun „povești” acum, vorbesc de o întâmplare reală, care a avut loc în apropriere de Istambul, dar s-a resimțit foarte puternic și în acest oraș.

Un cutremur care a reușit în 37 de secunde (aproximativ) să ucidă în jur de 17 000 de oameni, să rănească aproximativ 50 000 și să lase aproximativ 500 000 de oameni pe drumuri, fără locuințe.

Îți dai seama că nu a fost prea plăcută acea experiență. Să te trezești în toiul nopții de senzația că totul în jurul tău se mișcă, iar când deschizi ochii să realizezi că nu e un vis, ci chiar așa se întâmplă.

Ei bine, unele date arată că aproximativ 43% din supraviețuitori au suferit traume de pe urma acelui cutremur, așa încât unii dintre aceștia nu mai puteau merge în casele lor, nu puteau dormi noaptea cu ușa încuiată sau nu mai puteau face dușuri, din cauza fricii că s-ar putea ca un nou cutremur să apară.

43% din 50 000 de oameni înseamnă aproximativ 21 500 de oameni cu probleme de anxietate. Fapt ce ne spune că e cam dificil să-i iei pe fiecare în parte și să lucrezi prin desensibilizare progresivă pentru a le rezolva problemele cu frica. Totuși, cercetătorii au găsit o altă cale despre care îți voi vorbi puțin mai jos.

Știi ce s-a observat, inclusiv din exprimentele făcute pe șobolani de laborator că produce unul din cele mai ridicate nivele de stres (deci și de frică)?

Senzația de impredictibilitate și lipsă de control.

E culmea! Nu contează dacă în realitate chiar ai sau nu control. (de multe ori nu ai control, ca să fim realiști)

Ceea ce contează e ca tu SĂ SIMȚI că ai control și că poți preveni anumite pericole.

Ceea ce e destul de realist:

–          Simți că ai control și poți preveni pericolul unui accident de mașină, dacă, de exemplu, nu te urci într-o mașină unde șoferul e băut sau nu traversezi strada în zone nepermise și aglomerate.

–          Poți preveni și să ai o senzație de control asupra unei boli de inimă, de exemplu, dacă îți faci controale periodice și tinzi să duci un stil de viață echilibrat, sănătos.

De ce ți-am dat aceste două exemple?

Să nu-ți induc credința irațională că „nu ai control asupra niciunui lucru”, pentru că NU E ADEVĂRAT. Nu ai 100% control dar în niciun caz 0%. E un echilibru și aici.

Vreau doar să îți spun că senzația de control și predictibilitate (faptul că ai o idee despre ce va urma) e mai importantă decât controlul și predictibilitatea care le ai în realitate.

Credința că ai control face diferența, nu realitatea efectivă.

Așadar, cum ai putea să controlezi o teamă fără să o înfrunți?

Foarte simplu – îți induci o senzație de control și predictibilitate.

Cum faci asta?

  1. 1.       Citește frica precum citești vremea

Nu am de gând să fac mișto de tine acum și să-ți zic să devii un amerindian bătrân care citește semnele naturii și poate prevesti starea vremii.

Nu. 😀

Însă la fel cum vremea rea e prevestită de semne, la fel și frica e prevestită de apariția unor semne.

Frica nu apare precum un cutremur, dintr-o dată. Frica apare treptat. Inclusiv un atac de panică de cele mai multe ori crește treptat în intensitate până când „sare în vârf”.

Prima dată începi:

–          Să te simți tensionat

–          Să transpiri în anumite zone ale corpului (palme, picioare, subraț, etc.)

–          Începi să-ți simți maxilarul încordat

–          Începi să te simți puțin dezorientat

–          Începi să simți că îți scade puțin puterea din mâini sau picioare

–          Etc.

Acestea sunt doar o parte din „semnele fricii”. Restul, sau cele care apar cel mai mult la tine, le cunoști.

Așadar, prin acest pas am eliminat problema impredictibilității. Știm că frica nu apare dintr-o dată, și, de cele mai multe ori, știm și contextele în care apare.

  1. 2.       Începe să iei măsuri

Acum, prin acest pas, lucrăm la dobândirea senzației de control.

O poți face:

  • Prin gânduri de încurajare și liniștire
    • „e doar frică”
    • „o să treacă”
    • „nu e mare lucru”
    • „pot să o controlez”
  • Prin respirație profundă
    • Inspiri adânc
    • Ții câteva momete aerul în piept
    • Dai drumul încet la aer pe gură

Aceste tehnici au împreună rolul de a te ajuta să controlezi o teamă fără să o înfrunți efectiv. Îți dai seama, din povestea de la început, că e destul de dificil să-i aduci pe acei oameni în situația unui cutremur și să-i înveți să se calmeze acolo. 😀 (poate prin excursii în Japonia alături de oameni de acolo care sunt obișnuiți cu așa ceva)

Ce vreau să faci acum este să reții aceste două tehnici și să le aplici de fiecare dată când apare o teamă, indiferent că e vorba de a traversa o zonă unde sunt câini periculoși (aici teama poate fi foarte sănătoasă), a vorbi în public, a-ți comunica deschis sentimentele cuiva, etc.

Dacă ți-a plăcut, dă un like la acest articol.

Baftă!

Cristi Pavel

Sursa foto

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Spune-ti parerea