Cum sa-ti dai seama daca frica e sanatoasa?

Salut

Poate te-ai întrebat la ce ne folosește frica?

Ei bine este o emoție, o măsură de aparare a organismului care s-a dezvoltat de-alungul evoluției speciei umane (dar și a celorlalte asemănătoare) cu rolul de a mobiliza organismul și de a-l feri de eventualele pericole.

Ce înseamnă aceste lucruri?

Înseamnă că e ceva pozitiv, mai concret, că are un rol adaptativ. E folositoare.

Dacă nu am avea frica, ne-am expune mult mai multor primejdii deoarece ar trebui să analizăm caracterul de periculos/nepericulos al situației de fiecare dată.

Problema care se ivește e că atunci când vezi un câine că latră și se repede la tine, nu e adaptativ să stai și să analizezi rațional (oare ce vrea să facă? oare colții lui or să facă cunoștință cu piciorul meu? oare ar fi bine să fug sau să rămân și să mai analizez?) ci e mai adaptativ să analizezi implicit (inconștient, fără controlul tău deliberat) și să acționezi.

Nu te teme, evoluția s-a gândit la acest „detaliu”, te-a dotat cu niște circuite și structuri neuronale (amigdala cerebrală) care să facă toate aceste estimări ale pericolului într-un timp foarte scurt, fără efortul tău conștient.

Așadar, până acum am aflat că frica nu e ceva rău în sine ci dimpotrivă e ceva cu rol adaptativ, care ne ajută să supraviețuim. E foarte probabil ca indivizii care nu au avut frică de-alungul evoluției speciei să fi murit destul de devreme, înainte să-și transmită genele mai departe; de aceea cea mai mare majoritate dintre noi ne bucurăm de acest mecanism de apărare.

Acum să revenim la titlul articolului.

Cum să-ți dai seama dacă o frică e sănătoasă?

Cel mai bine ar fi să definim frica sănătoasă ca fiind opusul fricii patologice.

Bine bine Cristi, dar ce înseamnă frică patologică?

O frică sănătoasă devine patologică atunci când te împiedică să faci ceva ce vrei, atlfel spus, atunci când îți limitează libertatea.

Atâta tot.

Dacă de exemplu nu poți să mergi la alergat din cauză că ți-e frică de posibilii câini pe care i-ai întâlni pe drum, sau ți-e teamă să mergi la dans ca nu cumva să dansezi șod și ceilalți să râdă de tine sau ți-e teamă să conduci mașina ca să nu faci accident atunci înseamnă că ai o frică patologică.

Frica patologică îți restrânge din libertate dar îți dă un semn că pentru a avea o viață mulțumită e nevoie să-i dai puțină atenție și să o îndrepți.

În concluzie, nu orice frică e „rea”, majoritatea sunt bune, doar acele frici care nu numai că ne protejează ci ne limitează mai mult decât ar trebui, acelea sunt problematice.

Te rog să-mi scrii într-un comment mai jos o frică (sau mai multe) de natură patologică pe care o ai. Acest lucru te va ajuta să știi unde e nevoie să intervii ca să-ți elimini din limitele care nu te lasă să duci viața dorită de tine.

Baftă!

Cristi Pavel

Aboneaza-te prin mail

si primesti ghidul gratuit - Cum controlezi orice frica intensa sau emotii puternice - 3 metode prin care sa reduci din senzatiile neplacute:

Dacă simţi că ai orice fel de completare sau vrei să-mi spui ceva, lasă-mi un comment mai jos sau trimite-mi un mail la: cristi@scapadefrica.ro

Autor foto

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

4 thoughts on “Cum sa-ti dai seama daca frica e sanatoasa?

  1. Pingback: 2 motive pentru care frica se depaseste in timp | Scapă de frică

  2. Cipi

    Salut,

    Am o frica patologica, imi e frica sa merg oriunde afara de casa. Inclusiv cand merg cu masina la serviciu totul mi se pare denaturat, totul are o imagine diferita fata de cea pe care o percepeam in urma cu cateva luni. Asta de fapt ma nelinisteste cel mai mult, si ma face sa ma simt un prizonier al propriilor trairi. Bineanteles merg si la psiholog dar stariile acestea sunt foarte greu de trait si de depasit. As dori sa pot sa ma simt din nou liber. Citind povestea ta, am ramas placut impresionat si sper sa o pot lua ca un model.

    Reply
    1. Cristi Pavel Post author

      In primul rand, foarte bine ca ai mers la psiholog. El iti poate face o evaluare si sa-ti puna un diagnostic (nu te gandi, nu e mare lucru, chiar daca e un termen medical).

      Eu, ca sa trec peste probleme, am avut nevoie de 2 ani! Deci, ai rabdare. Insa, dupa ce treci peste, inveti foarte multe despre emotii si cum sa le controlezi.

      Eu am ajuns sa ma intreb “a fost ‘blestem’ sau binecuvantare?”

      Bafta si multa rabdare! Sunt multe procese complexe din mintea si corpul tau care trebuie sa se desfasoare, deci, e nevoie de timp. Poate vei trece peste mult mai repede, sau poate nu. Ideea e sa fii optimist si sa ai incredere.

      Reply
  3. Pingback: 4 pași pentru a controla teama de vorbit în public și a te simți mai relaxat | Scapă de frică

Spune-ti parerea