Cum scapi de orice frică fără să te epuizezi

Știu cum e. Îți dorești să faci ceva și nu poți din cauza fricii.

Ba mai mult, te pui pe treabă, faci toți pașii, ajungi la fața locului și chiar înainte de a-i da drumul: PAC! Te-ai blocat!

Frica ți-a găsit o grămadă de justificări și motive pentru ca să amâni pe altă dată.

Amândoi urâm situația în care vrei să faci ceva și nu poți, din cauza fricii.

E foarte nașpa și te simți furios pe tine că nu poți trece peste blocajul ăsta.

Îmi amintesc de perioada mea sensibilă, în care mi-era greu să merg și la școală, sau, mai ales, când era vorba de a ieși cu o tipă de care-mi plăcea. Vroiam să ies cu ea, îmi făceam un plan, o așteptam să mă întâlnesc să pot vorbi, dar, când o vedeam îmi apăreau următoarele gânduri „o las pe altă dată, acum sunt ocupat” sau „nu cred că  e momentul potrivit”.

Deși ȘTIAM că nu există „momentul potrivit” sau „momentul perfect”.

Așa că timpul a trecut încetul cu încetul, iar în cele din urmă am găsit o soluție.

E vorba de ieșirea treptată din zona de confort.

Ca să folosesc o altă terminologie, mai apropriată de cea oficială, e vorba de „desensibilizare progresivă” sau „expunere progresivă”.

Îți înfrunți teama puțin câte puțin, pas cu pas.

Hai să luăm un exemplu, tot cel legat de invitarea unei fete în oraș:

  1. Dacă ți-e teamă să vorbești cu ea direct, încearcă la telefon.
  2. Dacă ți-e teamă să vorbești cu ea la telefon, încearcă prin messenger.

Așa că o iei încet, de la messenger, unde vorbești cu ea până simțiți că aveți un anumit nivel de familiaritate și vă place să mențineți discuția, apoi îi propui o ieșire undeva/cândva.

Dacă poți face asta fără să eziți prea mult din cauza emoțiilor, încearcă să o suni. Dacă nu ți-e teamă nici la telefon, încearcă să o chemi atunci când te întâlnești cu ea.

Bine Cristi, am mai încercat să-mi înfrunt teama treptat, dar nu a mers.

Cel mai probabil, nu ai fost consecvent, ai făcut-o o dată, de două ori și gata. Mai bine faci câte un pas mic dar des, decât pași mari și rari.

Dacă ți se pare PREA SIMPLU sau PREA BANAL ca să funcționeze, ei bine, această expunere progresivă e o tehnică din paradigma cognitiv-comportamentală, care e teoria din psihologie cu cel mai mare număr de cazuri de reușite.

Cum aplici tehnica asta în orice frică?

Pas cu pas! De fiecare dată când ai o frică de ceva, faci un mic pas.

Dacă ți-e frică de înălțime, azi te urici la etajul 1 la o clădire și te uiți în jos. Rămâi acolo și te uiți zilnic până te simți confortabil la acea înălțime. După ce te simți confortabil, te urci la următorul etaj și tot așa.

Ideea e să ieși puțin câte puțin, să domolești încetul cu încetul emoțiile.

Să ajungi să înlocuiești starea de tensiune cu una cât mai apropriată de starea de relaxare.

Îți dai seama ce frumos ar fi, să devină un automatism?

Să îți învingi teama în mod automat. Să simți că ți-e frică și abia după ce ai trecut peste moment, să îți aduci aminte că ți-era frică, să acționezi direct, fără să eziți?

Cu cât ieși mai des din zona de confort, cu atât acest comportament tinde să devină un obicei și să-l faci cu cât mai puțin efort.

Așa că, ieși cât mai des din zona de confort.

Un exercițiu pe care-l fac eu pentru a ieși din zona de confort: încerc să schimb zilnic traseul pe care-l fac până la facultate. Nu contează cât de mult. Azi poate merg pe o parte a străzii, mâine pe alta. Azi pe drumul principal, mâine printre blocuri, etc. E o modalitate prin care zilnic fac ceva nou, oricât de puțin.

Ține minte: pas cu pas, puțin câte puțin.

Cristi Pavel

Dacă simţi că ai orice fel de completare sau vrei să-mi spui ceva, lasă-mi un comment mai jos sau trimite-mi un mail la: cristi@scapadefrica.ro

PS: Versuri de final:

Frica, frica, te faci mica,
Cand ambitia se ridica.
Frica, frica, nu te vad,
Cand zilnic ies din zona de confort.

Autor foto

Aboneaza-te prin mail

si primesti ghidul gratuit - Cum controlezi orice frica intensa sau emotii puternice - 3 metode prin care sa reduci din senzatiile neplacute:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...