Cum treci peste frica de dentist

Salut

Acest articol îți oferă câteva tehnici prin care să elimini teama de a merge la dentist.

Îmi amintesc când eram copil. Aveam vreo 6-7 ani. Gura plină de carii. Din ce cauză? Datorită indisciplinei. Nu vroiam să mă spăl pe dinți, chiar dacă maicămea trăgea de mine să fac asta. M-a lăsat puțin mai moale știind că o mare parte din dinți vor fi înlocuiți.

Consecințele? A trebuit să merg de multe ori la dentist pentru a elimina cariile, pentru a avea o gură sănătoasă și cu dinți sănătoși.

Problema e că nu a venit cu una cu două. A fost un preț pe care a trebuit să-l plătesc. Două măsele nu au mai putut fi salvate și au fost extrase. E o lecție pe care am învățat-o, scump, zic eu.

Îmi amintesc cum mă duceam cu frică. Cum toată lumea se făcea dintr-o dată gri atunci când trebuia să ajung la dentis. Mă duceam de obicei cu maicămea, uneori chiar și cu taicămeu.

Au fost momente în care din cauza fricii pe care o simțeam, dentistul a trebuit să oprească intervenția. Două situații mi le amintesc în amănunt. Prima era prin clasa 1-2 iar ultima la începutul liceului, clasa a 9-a.

Mi-era așa de frică încât îmi generam (fără să vreau, bineînțeles), o stare de greață imediat cum deschideam gura. Din momentul în care începea să-mi analizeze dantura, eu porneam niște tuse la fel ca înainte de vomă și nu se putea continua.

Mergeam la dentist doar atunci când cuțitul ajunsese la os. Când ori aveam pungă de puroi în gingie, ori când durerea nu mă mai lăsa să-mi dorm nopțile.

Dar, acum o săptămână am fost din nou. De data aceasta, doar la un control, fără să mă doară nimic.

De ce? Întotdeauna prevenția e mai ieftină și mai puțin costisitoare decât „reparația”.

Mi-a găsit o mică problemă, o carie, dar mi-a făcut programare și la programare în 15 minute a rezolvat-o.

Ce vreau să-ți spun? E important să faci lucrurile de care ți-e frică, nu numai ca să câștigi ceva ce îți dorești, dar și ca să nu pierzi ceva ce ai deja. Povestea cu dinții e un caz particular, dar se poate extrapola în multe alte situații comune din viața de zi cu zi.

Așadar, dacă înainte mergeam doar împins de la spate de durere și aveam programări peste programări, săptămâni la rând. Acum aleg să merg din când în când, (la 6 luni e recomandat), pentru a preveni.

De ce mi-era atât de greu în trecut iar acum o fac mult mai ușor?

În trecut, mersul la dentist era un fel de pedeapsă, era ceva „grav”, ceva „dificil” și „deosebit”. Acum, mersul la dentist nu mai e o călătorie într-un loc „tragic”, ci e ca un consult de estetică.

Ai fost vreodată la coafor/frizer? A fost ceva „groaznic”, de care ți-era frică? Nu prea cred.

Privește mersul la dentist ca mersul la coafor și nu-ți va mai fi frică atât de mult.

E o chestiune de percepție la bază. Mersul la medic e de cele mai multe ori asociat cu o ușoară stare de tensiune, cu puțină frică. Mersul la coafor/frizer, nu cred că este așa pentru nimeni.

Încearcă să deschizi ochii și să vezi că lucrurile nu sunt chiar atât de grave. Sunt grave pentru că noi credem acest lucru despre ele.

Ce e așa mare lucru? Stai acolo cu gura deschisă și cineva lucrează puțin la nivelul dinților. Cam totul se face cu anestezie astăzi, așa că uită de problema durerii.

Hai să facem un mic exercițiu:

1. Închide ochii și imaginează-ți că te aflii la coafor/frizer.

2. Observă cum privești lucrurile, observă ce culori sunt predominante în jur, ce sunete. Cel mai important, observă cum te simți în acel spațiu, ce gânduri, care e starea ta generală.

3. Apoi, reține bine starea aceea pe care o ai (de relaxare) și încearcă să o substitui în situația în care ești la dentist. Experiența pe care o ai la frizer/coafor, pune-o în cea în care te afli la dentist. Imaginează-ți ceea ce vezi/auzi/simți la frizer, că se transferă în experiența pe care o ai la stomatolog.

Aceasta e o tehnică prin care modificăm reprezentarea din mintea noastră a situației, modificăm gândurile, pentru a modifica emoțiile.

Cum să-ți faci experiența vizitei la dentist cât mai comodă?

  1. Încearcă să respiri pe nas. Fă un exercițiu înainte: ia poziția pe care o ai pe scaunul stomatologului, deschide gura și respiră pe nas. Asta te va ajuta să previi greața pe care poți să o ai atunci când încerci să respiri pe gură.
  2. Ține limba puțin mai în față. Eventual atinge cu vârful dinții de jos sau gingia mandibulei. De ce? Dacă limba coboară puțin în spate și-ți astupă puțin gâtul, acest lucru îți va declanșa o stare de greață. (Încearcă să introduci periuța de dinți în gât, vei obține același lucru)
  3. Gândește-te la aspectele reci, intelectuale ale situației. Acesta este un mecanism de apărare a psihicului, numit intelectualizare, prin care te concentrezi foarte mult pe partea rece, logică, obiectivă a situației și o ignori pe cea emoțională. Te ajută să faci față atunci când realitatea cu care te confrunți e puternic încărcată emoțional.
În încheiere, vreau să te previn. Frica nu va dispărea în totalitate. Vei avea o oarecare senzație de nesiguranță. E ok. Bineînțeles, poate și să dispară, doar că vreau să te previn să nu-ți faci așteptări prea mari.

Te rog ajută-mă să ajut. Sunt mulți oameni care au probleme cu frica, mai specific, cu frica de a merge la dentist, pe care acest articol i-ar putea ajuta. Dacă cunoști pe cineva, trimite-le linkul sau dă like pe facebook.

Care e cel mai mare obstacol al tău legat de frica mersului la stomatolog?

Pe curând,

Cristi Pavel

Dacă simţi că ai orice fel de completare sau vrei să-mi spui ceva, lasă-mi un comment mai jos sau trimite-mi un mail la: cristi@scapadefrica.ro

Sursa foto 

Aboneaza-te prin mail

si primesti ghidul gratuit - Cum controlezi orice frica intensa sau emotii puternice - 3 metode prin care sa reduci din senzatiile neplacute:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...