De ce sa gandesti pozitiv si nu negativ

Salut

Acest articol încurajează o manieră de gandire prin care să reduci din simptomele anxietății și chiar să le previi.

Teoria cognitiv-comportamentală, paradigmă din psihologie care e cel mai puternic susținută de dovezi empirice la ora actuală, spune că la baza unei emoții, stă o cogniție, adică, un gând.

La ce ne folosește această informație?

Păi, ne spune, că gândurile au un rol foarte important în privința emoțiilor pe care le trăim.

Adică, dacă avem gânduri predominant pozitive, avem șanse foarte mari să trăim emoții pozitive. Dacă avem gânduri predominant negative, avem șanse mari să experimentăm emoții negative. (inclusiv frică)

Nu trebuie să cazi acum în extrema controlului, cea în care, ești obsedat să nu ai niciun gând negativ și te lupți cu ceea ce-ți trece prin minte, nicidecum. Echilibrul e cheia.

Gândirea pozitivă nu trebuie să fie una de basm, e nevoie să fie una realistă.

De ce?

Pentru că de multe ori se poate întâmpla ca gândurile și așteptările tale pozitive să fie infirmate de experiență, să se întâmple exact opusul. Dacă nu iei în calcul posibilitatea eșecului, îți va fi mai greu să îi faci față.

Nu întotdeauna viața va fi așa cum ți-o dorești, dar, de multe ori, ceea ce noi numim „eșec” poate să ne învețe mult mai multe decât ceea ce numim „succes”. Pentru că eșecul generează o stare neplăcută care acționează ca motivatoriu pentru a face ceva diferit.

Hai să facem o scurtă listă cu motivele pentru care e important să gândești pozitiv:

  • trăiești mai multe emoții pozitive și mai puțină frică
  • ești ferit de multe probleme de natură psihică. Pesimismul și gândurile negative se asociază cu emoții negative, care, se asociază cu depresia dacă sunt trăite o vreme îndelungată.
  • mintea devine mai flexibilă și astfel găsești mai multe soluții la problemele cu care te confrunți
  • ești mai puțin stresat(ă) deoarece știi că vei găsi cale de rezolvare
  • ai mai multă energie
  • oamenii fericiți trăiesc mai mult cu până la 10 ani! (este un ghid despre cum sa fii fericit aici)

Acum, haide să facem o listă cu motivele pentru care e bine să nu gândești negativ:

  • experimentezi mai multe emoții negative
  • relațiile se degradează pentru că ai tendința de a avea o atitudine respingătoare
  • trăiești mai mult stres, care, aduce după sine mai multă tensiunefrică și stări anxioase
  • te concentrezi pe probleme și nu cauți soluții, generând astfel mai multe probleme
  • intri în poziția de victimă
  • ai mai puțină energie. Toate emoțiile negative, în afară de furie, tind să te facă mai puțin energic. Iar pentru a rezolva problemele de orice fel, mai ales cele legate de frică și anxietate, ai nevoie de energie.
  • ai tendința de a fi rigid, inflexibil, iar acest lucru te va împiedica să faci lucrurile noi care să te ajute să-ți construiești un viitor mai bun
  • etc.

Bun. S-ar putea să-mi spui acum „mi-e greu să gândesc pozitiv sau nu am motive”.

Eu, am tendința naturală de a fi pesimist. Asta e. Dar, decât să mă ascund în spatele acestei probleme și să-mi plâng de milă, caut să fac tot ce ține de mine pentru a rezolva această problemă.

Așa că, de multe ori fac un efort pentru a fi optimist. Observ că încep să devin pesimist, mă gândesc la faptul că îmi face rău, că mă predispune la mai multă frică și stări anxioase și așa că îmi impun să gândesc pozitiv.

Îmi impun să privesc ȘI partea plină a paharului, nu doar cea goală.

Haide să facem un exercițiu prin care să-ți arăt că poți să vezi mult mai multe variante/soluții/alternative atunci când le cauți față de situația în care aștepți să apară. Pur și simplu vor apărea din „neant” ca o minune. 😀

Închide ochii și încearcă să enumeri în câte locuri ai văzut culoarea maro. (E important să închizi ochii).

Gata?

Acum deschide-i și caută în mod intenționat obiecte/spații de culoare maro din jurul tău. Șansele ca acum când te concentrezi asupra lor să vezi mult mai multe decât înainte sunt foarte mari.

Ești în același spațiu, nu s-a schimbat nimic în jurul tău. Ce e diferit e doar faptul că acum te concentrezi pe ceva.

Așadar, pentru a putea să rezolvi cât mai multe probleme ce țin de stres, frică, stări anxioase, atacuri de panică sau fobii de orice fel, gândește pozitiv.

Ai un prieten pesimist sau care are probleme tocmai din cauză că gândește negativ? Ajută-l te rog și trimite-i acest articol sau dă un share/like pe facebook.

Gândirea pozitivă te flexibilizează, te ajută să te calmezi atunci când ți-e teamă și-ți oferă energie pentru a depăși starea de anxietate. Gândirea negativă îți amplifică senzațiile de frică și te „înlemnește”.

Tu ai o tendința naturală de a fi optimist sau pesimist?

Mulțumesc,

Cristi Pavel

Dacă simţi că ai orice fel de completare sau vrei să-mi spui ceva, lasă-mi un comment mai jos sau trimite-mi un mail la: cristi@scapadefrica.ro

Autor foto

Aboneaza-te prin mail

si primesti ghidul gratuit - Cum controlezi orice frica intensa sau emotii puternice - 3 metode prin care sa reduci din senzatiile neplacute:

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...