De ce sa gandesti pozitiv si nu negativ

Salut

Acest articol încurajează o manieră de gandire prin care să reduci din simptomele anxietății și chiar să le previi.

Teoria cognitiv-comportamentală, paradigmă din psihologie care e cel mai puternic susținută de dovezi empirice la ora actuală, spune că la baza unei emoții, stă o cogniție, adică, un gând.

La ce ne folosește această informație?

Păi, ne spune, că gândurile au un rol foarte important în privința emoțiilor pe care le trăim.

Adică, dacă avem gânduri predominant pozitive, avem șanse foarte mari să trăim emoții pozitive. Dacă avem gânduri predominant negative, avem șanse mari să experimentăm emoții negative. (inclusiv frică)

Nu trebuie să cazi acum în extrema controlului, cea în care, ești obsedat să nu ai niciun gând negativ și te lupți cu ceea ce-ți trece prin minte, nicidecum. Echilibrul e cheia.

Gândirea pozitivă nu trebuie să fie una de basm, e nevoie să fie una realistă.

De ce?

Pentru că de multe ori se poate întâmpla ca gândurile și așteptările tale pozitive să fie infirmate de experiență, să se întâmple exact opusul. Dacă nu iei în calcul posibilitatea eșecului, îți va fi mai greu să îi faci față.

Nu întotdeauna viața va fi așa cum ți-o dorești, dar, de multe ori, ceea ce noi numim „eșec” poate să ne învețe mult mai multe decât ceea ce numim „succes”. Pentru că eșecul generează o stare neplăcută care acționează ca motivatoriu pentru a face ceva diferit.

Hai să facem o scurtă listă cu motivele pentru care e important să gândești pozitiv:

  • trăiești mai multe emoții pozitive și mai puțină frică
  • ești ferit de multe probleme de natură psihică. Pesimismul și gândurile negative se asociază cu emoții negative, care, se asociază cu depresia dacă sunt trăite o vreme îndelungată.
  • mintea devine mai flexibilă și astfel găsești mai multe soluții la problemele cu care te confrunți
  • ești mai puțin stresat(ă) deoarece știi că vei găsi cale de rezolvare
  • ai mai multă energie
  • oamenii fericiți trăiesc mai mult cu până la 10 ani! (este un ghid despre cum sa fii fericit aici)

Acum, haide să facem o listă cu motivele pentru care e bine să nu gândești negativ:

  • experimentezi mai multe emoții negative
  • relațiile se degradează pentru că ai tendința de a avea o atitudine respingătoare
  • trăiești mai mult stres, care, aduce după sine mai multă tensiunefrică și stări anxioase
  • te concentrezi pe probleme și nu cauți soluții, generând astfel mai multe probleme
  • intri în poziția de victimă
  • ai mai puțină energie. Toate emoțiile negative, în afară de furie, tind să te facă mai puțin energic. Iar pentru a rezolva problemele de orice fel, mai ales cele legate de frică și anxietate, ai nevoie de energie.
  • ai tendința de a fi rigid, inflexibil, iar acest lucru te va împiedica să faci lucrurile noi care să te ajute să-ți construiești un viitor mai bun
  • etc.

Bun. S-ar putea să-mi spui acum „mi-e greu să gândesc pozitiv sau nu am motive”.

Eu, am tendința naturală de a fi pesimist. Asta e. Dar, decât să mă ascund în spatele acestei probleme și să-mi plâng de milă, caut să fac tot ce ține de mine pentru a rezolva această problemă.

Așa că, de multe ori fac un efort pentru a fi optimist. Observ că încep să devin pesimist, mă gândesc la faptul că îmi face rău, că mă predispune la mai multă frică și stări anxioase și așa că îmi impun să gândesc pozitiv.

Îmi impun să privesc ȘI partea plină a paharului, nu doar cea goală.

Haide să facem un exercițiu prin care să-ți arăt că poți să vezi mult mai multe variante/soluții/alternative atunci când le cauți față de situația în care aștepți să apară. Pur și simplu vor apărea din „neant” ca o minune. 😀

Închide ochii și încearcă să enumeri în câte locuri ai văzut culoarea maro. (E important să închizi ochii).

Gata?

Acum deschide-i și caută în mod intenționat obiecte/spații de culoare maro din jurul tău. Șansele ca acum când te concentrezi asupra lor să vezi mult mai multe decât înainte sunt foarte mari.

Ești în același spațiu, nu s-a schimbat nimic în jurul tău. Ce e diferit e doar faptul că acum te concentrezi pe ceva.

Așadar, pentru a putea să rezolvi cât mai multe probleme ce țin de stres, frică, stări anxioase, atacuri de panică sau fobii de orice fel, gândește pozitiv.

Ai un prieten pesimist sau care are probleme tocmai din cauză că gândește negativ? Ajută-l te rog și trimite-i acest articol sau dă un share/like pe facebook.

Gândirea pozitivă te flexibilizează, te ajută să te calmezi atunci când ți-e teamă și-ți oferă energie pentru a depăși starea de anxietate. Gândirea negativă îți amplifică senzațiile de frică și te „înlemnește”.

Tu ai o tendința naturală de a fi optimist sau pesimist?

Mulțumesc,

Cristi Pavel

Dacă simţi că ai orice fel de completare sau vrei să-mi spui ceva, lasă-mi un comment mai jos sau trimite-mi un mail la: cristi@scapadefrica.ro

Autor foto

Aboneaza-te prin mail

si primesti ghidul gratuit - Cum controlezi orice frica intensa sau emotii puternice - 3 metode prin care sa reduci din senzatiile neplacute:

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

12 thoughts on “De ce sa gandesti pozitiv si nu negativ

  1. Alexandra

    Imi place foarte mult articolul, pentru ca e unul foarte bun! Si adevarat,chiar! Si eu inainte ma confruntam cu astfel de probleme, dar am reusit sa gasesc solutia potrivita pentru a le indeparta. Nu a fost atat de usor, a trebuit sa lupt bineinteles si inca lucrez la acest aspect. Dar cel mai important lucru este ca gandurile mele s-au mai ameliorat acum. Pe zi ce trece incerc sa le evit,pe cele negative inlocuindu-le cu unele pozitive. Dealtfel incerc sa ignor si ceea ce nu-mi face bine deoarece si de aici pot aparea gandurile negative. In principiu ca sa pot detine in mare parte numai ganduri pozitive, caut intotdeauna partea buna in toate lucrurile, in tot ceea ce fac, sau in tot ceea ce vreau sa fac. Pana la urma am realizat ca teama nejustificata pe care o aveam in mine, ma afecta atat de tare incat nu puteam scapa de toate lucrurile rele care mi se intamplau dar si de modul in care gandeam. Si mai ales de cand am inceput sa-ti urmaresc blogul, totul mi se pare si mai clar acum. Privesc viata intr-un mod cat mai bun si o accept asa cum este! Asadar te felicit din suflet pentru ceea ce scrii! 🙂

    Reply
    1. Cristi Pavel Post author

      Mersi pentru aprecieri si multumesc pentru completare. Ai facut o completare foarte utila. Gandurile negative nu trebuie negate, pentru nu functioneaza suprimarea. (Incearca sa nu te gandesti la un elefant roz, poti?) Ele trebuie inlocuite cu ganduri pozitive. 🙂

      Reply
  2. Mihaela

    Hello!
    Imi place articolul,dar faza culminanta este (pentru mine) cea cu “Incearca sa nu te gandesti la un elefant roz, poti?” :=)))
    Mentionez ca eu in prezent merg la psihoterapeut – pentru usoara depresie si urme de anxietate – imi place foarte mult si ma simt foarte bine; am fost de 3 ori.
    Ar fi ok daca ,atunci cand vedem numa parti negre in viata sa ne putem spune:” O sa ma gandesc pozitiv si o sa-mi treaca!”; poate la unii chiar functioneaza,dar la cei ca noi,cu o oarecare inclinatie catre pesimism, e nevoie si de un pic de actiune …. astfel incat sa ne degajam, sa rasuflam, sa ne destindem…in acest sens eu practic niste exercitii fizice combinate cu exercitii de respiratie, care chiar ajuta :=)
    O zi faina!

    Reply
    1. Cristi Pavel Post author

      Mersi pentru completare. Ai putea sa ne explici putin acele exercitii, te rog?

      Reply
  3. Florin

    Norocul meu e ca sunt un optimist.E greu sa gasesc un echilibru a gandurilor uneori,dar atat timp cat predomina cele pozitive nu cred ca e o problema.

    Reply
    1. Cristi Pavel Post author

      Pana la urma asta recomand si eu, sa fie ganduri pozitive. Gandurile negative nu trebuie sa dispara de tot pentru ca ajungem sa traim intr-o lume nerealista si riscam sa suferim dezamagiri, deoarece, realitatea “inchipuita” va fi foarte diferita de cea existenta.

      Echilibrul e cheia si, cred ca nu e rau, daca balanta inclina putin mai mult in partea pozitiva. Pana la urma, asa e si poza acestui articol.

      Reply
  4. Ioana

    Mi-a placut acest articol foarte mult.Mi se pare deosebit de util. Si eu ma confrunt cu starile negative mai mult decat cele pozitive. De cand citesc articolele tale si de cand am inceput sa ma dezvolt personal am invatat sa recunosc cand am stari negative, ganduri negative si care sunt metodele sa le inlocuiesc cu cele pozitive. Sunt totusi zile cand ma las coplesita de aceste ganduri asa ca articolele tale vin de fiecare data la momentul oportun pentru mine.
    Continua sa ne scri si, as vrea sa iti multumesc pentru ajutorul pe are ni-l dai prin aceste articole!
    Felicitari pentru concurs, sper sa castigi!

    Reply
    1. Cristi Pavel Post author

      Crede-ma, cand vad ca-mi scrieti ca va ajuta, n-am cum sa nu vreau sa scriu in continuare. Iti multumesc pentru aprecieri!

      Reply
  5. Mihaela

    Exercitiile pe care le fac eu sunt Salutul Soarelui (yoga) si cele de relaxare (basic) din Tai Chi.
    Le-am invatat efectiv de pe net (youtube); efectele pozitive le-am simtit imediat :=)).
    O zi faina si astept urmatorul articol!

    Reply
  6. Pingback: 3 pasi prin care sa-ti reincarci bateriile increderii | Scapă de frică

  7. Oana

    Salut! sunt interesante articolele tale. Multe din ele i-ar putea ajuta pe adolescenti si preadolescenti care sunt una din categoriile de varsta cele mai afectate de orice mica problemuta. Insa cred ca popularitatea ta ar creste foarte mult si implicit mesajul tau ar ajunge la foarte multi dintre cei ce au nevoie, daca l-ai transpune intr-un scenariu de youtoube. Ptr. ca stii deja ca ei sunt mari fani youtoube.

    Reply

Spune-ti parerea