De ce sa te temi si de ce nu, cand mergi cu trenul

De ce sa te temi si de ce nu, cand mergi cu trenul

Aseară, pe la ora 10, după ce îi urez drum bun unei prietene care tocmai se urcase în tren primesc un mesaj de la ea.

Îmi spune că s-a urcat în tren și că îi e frică. E plin de oameni dubioși și are tot felul de scenarii în cap. Mai ales că e fată și că e noapte.

Prima dată, m-am gândit: e asta o frică irațională sau una rațională? E o frică „bună” sau una „rea”?

Pericolul este real, așadar frica e bună. E bună în maniera în care ea nu devine panică. Atunci când ajunge să piardă controlul, deja nu mai e bună.

Așadar, m-am gândit să-i spun 2 idei, una pentru frica „bună” și una pentru frica „rea”.

Pentru frica bună, în care pericolul era real, i-am zis următoarea poveste:

„Animalele care se abat de la turmă, sunt cele mai ușoare prăzi, de aceea ele sunt atacate mai des.” Așa că i-am zis să găsească acolo o femeie cu care să stea de vorbă sau un grup care pare ok, să nu stea singură, izolată, pentru ca astfel devine o „pradă ușoară”.

Pentru frica „rea”, irațională, i-am spus așa:

„Gândește-te câți oameni și câte femei circulă cu trenul noaptea și de câte ori sunt atacate. Probabilitatea să ți se întâmple ceva e relativ mică, așa că fii precaută însă nu te impacienta fără rost. Gândește-te că acele „scenarii” sunt doar gânduri pompate de frică. Ai încredere că sunt șanse mici să se întâmple ceva și nu te speria fără rost de dinainte, totuși e înțelept să fii precaută”.

Este printre primele articole pe care le scriu și e vorba de o frică reală, care nu trebuie neaparat înfruntată cât timp e în limitelele normale.

Dacă nu poți merge nicăieri cu trenul de teama că vei fi atacat, atunci frica nu mai e sănătoasă/adaptativă. Însă, dacă simți frica în maniera în care te face să ai grijă și să fii prevăzător, atunci ea e bună.

Bun. Ce poți face concret ca să previi frica nesănătoasă și să o păstrezi pe cea sănătoasă în contextul mersului cu trenul:

1. Evită să mergi noaptea – merge de obicei mai puțină lume iar potențialii atacatori sunt acoperiți de lipsa de martori și de camuflajul pe care întunericul îl oferă

2. Dacă mergi noaptea – recomand mersul a cușetă.

Eu am făcut un drum Aiud-București și București-Aiud la cușetă și-ți zic că e foarte confortabil. Dormi și ajungi odihnit la destinație. În plus, vagonul e izolat de cele de la alte clase/fără cușetă și șansele să te întânești cu indivizi dubioși din senin sunt foarte mici.

3. Dacă se întâmplă să mergi noaptea și nu la cușetă – îți recomand să stai la lumină și în grupuri de oameni.

Vorbește, împrietenește-te cu cei de acolo, dacă îți par ok. Începe să discuți despre drum, pune întrebări legate de tren, lucruri obiective și așa încet poți dezvolta interes în conversație și să-ți faci prieteni. Astfel, ajungi să te ferești de izolare și te vei simți și tu mai confortabil.

Dacă nu vrei să faci asta sau e prea mult, e suficient doar să stai în preajma unui grup, să fii aproape de oameni.

4. Evită să te etalezi cu bijuterii sau lucruri de valoare. E ca și cum le faci „poftă” potențialilor tâlhari.

Ce poți face ca să domolești frica irațională/rea:

1. Gândește-te care e probabilitatea să se întâmple ceva?

Cât de des ai auzit de la prieteni, de exemplu, de oameni care au pățit lucruri grave în tren. Iar chiar dacă au pățit, nu au găsit o soluție la acea problemă, cât de probabil este să ți se întâmple acel ceva ție.

2. Fii conștient de faptul că atunci când ți-e frică, mintea tinde să exagereze lucrurile.

Iar dacă ai gânduri care te sperie puternic și ai luat măsurile de siguranță pe care le-am spus în cele 4 puncte de mai sus, încearcă să-ți distragi atenția de la acele gânduri. Ori prin citit ori prin discuții cu altcineva.

3. Dacă te gândești la accidentele feroviare, sunt mult mai rare decât cele de mașină.

Bun. Ție de ce ți-e teamă în special când mergi cu trenul? (spune-mi pe scurt într-un comentariu mai jos)

Mulțumesc,

Cristi Pavel

Sursa foto

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

9 thoughts on “De ce sa te temi si de ce nu, cand mergi cu trenul

  1. gabi

    La mine ar fi 2 probleme in ceea ce priveste frica de a merge cu trenul, si anume : daca nu stiu sigur unde este statia cand trebuie sa cobor si stim ca trenul nu sta decat foarte putin intre statii si faptul ca n-as putea deschide usa trenului ( si acum veti spune ca nu sunt singura care coboara la o anumita statie si se va gasi vreun barbat sa ma ajute ), dar acest 2 lucruri reprezinta fobiile mele. Mi s-a intamplat acum cativa ani sa ma intorc singura, de la Bucuresti in Ploiesti, era zi, totul ok. Soseste trenul in Ploiesti si cand sa cobor , usa care dadea spre peron pur si simplu nu s-a deschis. Am mers ( impreuna cu alte persoane bineinteles) la urmatorul vagon si acolo la fel. Pana la urma s-a deschis usa dinspre parte cu garduri care delimiteaza liniile ferate si am fost nevoita efectiv sa sar pe acele garduri sa cobor, iar in cateva secunde trenul a si plecat.
    A fost experienta care m-a facut sa-mi fie teama sa merg singura cu trenul.
    Si in prezent ori merg cu cineva pe tren ori renunt la acea calatorie.

    Un sfat?

    Reply
    1. Cristi Pavel Post author

      Și eu am avut o experiență când nu se deschidea ușa dintre vagoane și nu puteam ajunge la locul meu, era noapte pe deasupra și nimeni să mă ajute. Însă m-am gândit că nu are rost să fac din asta un mare lucru (deși m-a deranjat urât) și am reușit să deschid ușa până la urmă. Dacă nu reușeam, planul B era ca la următoarea stație să cobor și să mă urc înapoi.

      Dacă nu știi unde este stația exact, poți întreba controlorul sau oamenii din jur. Dacă nu e chiar nimeni, urmărești stațiile (dacă cunoști itinerariul) sau, te uiți pe bilet că scrie cât timp mai ai până la destinație.

      Sunt lucruri pe care le poți controla și acolo merită să pui efort și să faci tot ceea ce ține de tine. Sunt lucruri pe care nu le poți controla și acolo nu trebuie decât să le accepți, asta e cea mai bună soluție și cea mai sănătoasă pentru bunăstarea mentală.

      Acum, care e probabilitatea ca de fiecare dată când mergi cu trenul să nu se deschidă ușa? Îți spun eu, mică. Așa că, du-te cu trenul și nu te teme. Dacă ești speriată sau ți-e teamă că nu poți coborî, uită-te când coboară oamenii pe ce ușă coboară, vezi ce ușă e funcțională și folosește-o pe aia.

      Dacă simți că nu te-am lămurit, spune-mi și continuăm fără probleme.

      Reply
  2. gabi

    Merci mult pentru idei.

    Oricum, cred ca singura cale sa scap de aceste temeri va fi sa le infrunt. Nu se stie niciodata cand voi fi nevoita sa fac efectiv o calatorie cu trenul, singura si atunci chiar ca trebuie sa ma mobilizez.

    O zi buna.

    Reply
  3. Lavinia

    Am o frica legata de trenuri de acum 2 zile. M-am urcat in tren in Bucuresti si simteam frica, imi era frica ca nu am sa mai ies de acolo. Mentionez ca am frica in general cand sunt spatii mici, exemplu liftul in care am ramas blocata acum cativa ani. Am incercat sa ma linistesc in tren desii ma apucase si plansul si pana la urma nu am reusit si mi s-a facut atat de frica ca nu am sa mai ies din tren incat exact cand a plecat trenu am sarit din el si am inceput sa plang.Va rog spuneti-mi ce sa fac, cum sa fac. Eu trebuie sa calatoresc mult cu trenu deoarece fac facultatea in Suceava, eu fiind din Craiova.

    Reply
    1. Cristi Pavel Post author

      Buna Lavinia, cea mai buna cale este sa mergi la un psiholog, mai ales unul care face psihoterapie cognitiv-comportamentala. Asta iti recomand cu cea mai mare incredere sa faci pentru ca e calea cea mai sanatoasa. Eu iti pot oferi linii generale de ghidaj, dar in cabinet se pot rezolva mult mai usor lucrurile.

      Cred ca ti-e foarte frica si te framanta aceasta problema, si se pot gasi solutii.

      Stii de ce la alti oameni nu le e frica de spatii inchise sau sa mearga cu trenul? Pentru ca interpreteaza diferit acea situatie, adica au ganduri diferite in acea situatie. Asa ca ce avem de facut este sa modificam gandurile care le avem in acele situatii sau cum interpretam realitatea cand suntem intr-un spatiu inchis.

      Exista ganduri sanatoase (care dau emotii sanatoase, pozitive si negative) si ganduri nesantoase (care dau emotii nesanatoase, negative si pozitive, chiar daca mai rar).

      Daca schimbam gandurile nesanatoase cu altele sanatoase, schimbam si emotiile care le simtim.

      Gandurile nesanatoase au 3 caracteristici: ilogice si/sau, fara dovezi din realitate si/sau nu ne ajuta. Gandurile sanatoase au caracteristicile opuse: logice si/sau cu dovezi din realitate si/sau ne ajuta.

      Ia sa vedem, daca te gandesti ca “nu ai sa mai iesi de acolo” e logic?… nu prea, ca are usi trenul dar si liftul. Daca te gandesti ca o sa ramai acolo si nu o sa mai iesi ai dovezi din realitate?… nu prea, pentru ca uita-te cati oameni ai auzit ca au intrat si nu au mai iesit din tren/lift? Aproape niciunul, eu nu stiu sa existe ceva. Deci probabilitatea de foarte bine. Te ajuta?… deloc! Pentru ca iti da aceste emotii negative intense de frica si te impiedica sa duci o viata normala.

      Asadar, cand te regasesti intr-o situatie in care ti-e frica sa nu ramai acolo, fii atenta la ganduri si trece-le prin cele 3 filtre de intrebari (e logic? are dovezi din realitate? ma ajuta?). Daca raspunsul e nu la cel putin una din ele, inseamna ca e un gand care e nesanatos (mai ales la ultima intrebare), si ca e bine sa-l inlocuim cu altul ca sa scapam de emotiile negative puternice si nesanatoase.

      O varianta ar fi sa-ti reamintesti si sa-ti spui in acele momente “aceste ganduri nu ma ajuta, iar chiar daca mi-e frica si e neplacut stiu ca nu e mare lucru si ma pot descurca, pot suporta situatia). Incearca sa-ti repeti acest lucru cand esti in situatii de a sta in spatii inchise. Acesta e un exemplu de gand sanatos care te-ar putea ajuta.

      Iti recomand ca sa faci o lista cu situatiile de care te temi in a sta inchisa acolo (ex. la a sta singura in camera, a sta singura in baie, a sta singura intr-un dulap, a sta singura in lift, etc).

      Apoi, sa le iei treptat, de la cea mai usoara (ex. a sta singura in camera) pana la cea mai dificila (ex. a merge cu trenul) si sa le confrunti ca sa-ti demonstrezi ca nu se intampla nimic si ca de fapt aceasta frica e doar o frica nesanatoasa si nu una care sa te fereasca de un pericol real.

      De exemplu, stai singura in camera pana vezi ca intensitatea fricii se reduce la jumatate (in tot acest timp ai grija la ganduri sa fie sanatoase, cum am dat exemplul mai sus, ca te va ajuta enorm – practic asta dorim sa facem, sa schimbam gandurile/interpretarea situatiei). Mai incerci de cateva ori pana cand vezi ca nu te mai temi prea mult, dupa care mergi la nivelul urmator (a sta singura in baie, dau un exemplu) si repeti procedura: stai pana cand vezi ca se reduce cel putin la jumatate frica si repeti gandurile sanatoase. Faci de cateva ori si mergi la nivelul urmator pana ajungi la tren. Unde mergi cu trenul pe distante scurte ca sa exersezi confruntarea fricii (ne convingem pe noi insine ca nu exista un pericol real de care sa ne fereasca) si schimbi interpreatarea situatiei ca sa nu-mi mai generezi singura frica prin acele ganduri.

      Incearca si trimite-mi un mail (gasesti la sectiunea despre mine) cu modul in care te-ai descurcat sau daca apar intrebari.

      Mult succes si curaj! Nu va fi usor, dar merita sa incerci pentru ca rezultatele pot fi foarte placute!

      Cristi

      Reply
  4. Daniela

    Buna ziua! As dorii un sfat daca se poate. Saptamana viitoare as vrea sa fac o scuta calatorie ( de o zi) din Bucuresti in Deva. Nu am mers niciodata cu trenul si imi este foarte frica. Imi fac tot felul de scenarii cum ca ma pierd, asta e cea mai mare frica a mea in legatura cu trenul. Daca nu iau trenul corect, sau sa urc in vagonul corespunzator, daca ma pierd si nu ajung la destinatie. Ce ma sfatuiti sa fac?

    Reply
  5. Andra

    Bună. Mie mi-e frică de schimburi. Fac schimb la 12 noaptea şi trebuie să aştept până la 2. Nu am mai fost niciodată cu trenul şi mi-e frică să greşesc vagonul sau ceva. Aş vrea să ştiu gen pas cu pas..

    Reply
    1. Cristi Pavel Post author

      Inteleg ca te temi sa nu pierzi trenul sau sa gresesti. Cel mai bine este sa intrebi pe cineva de la gara, doamna care vinde bilete sau domnul care directioneaza trenurile. Ei stiu sigur sa-ti spuna pas cu pas ce e de facut. 🙂

      Reply

Spune-ti parerea