Intrebarile care amplifica frica

Salut

Articolul prezent are rolul de a te ajuta să conștientizezi un tipar de gândire care-ți amplifică starea de anxietate.

Frica și anxietatea nu sunt doar niște senzații fizice, ele au și o componentă psihologică.

În spatele lor se află niște cogniții, niște gânduri care interpretează situația într-o manieră în care ajungem să credem că există un pericol la adresa noastră sau a confortului nostru.

În acest articol vreau să-ți vorbesc despre niște întrebări care apar în mod obișnuit atunci când ți-e teamă puternic de ceva.

Ele nu sunt „rele” atunci când sunt raționale, când evaluează situația într-un mod echilibrat și pun în balanța variantele disponibile.

Ele devin iraționale atunci când se axează excesiv pe partea de eșec, de pericol, de ce e mai rău.

Dacă observi că încep să iei în calcul numai scenariile fataliste, neplăcute, e clar că nu e un echilibru în gândire.

De obicei aceste întrebări au un semn, o trăsătură distinctivă: încep cu „dar dacă? și dacă? ce-ar fi dacă? oare dacă?” sau variații ale acestora și se continuă cu „pățesc/nu reușesec/iese rău/… orice îți provoacă frică”.

Deci, aceste gânduri sunt iraționale deoarece sunt neechilibrate. Ele nu văd ambele posibilități. Nu îți oferă o variantă exprimată în probabilități, ci doar extremele, de obicei cele negative, doar vorbim de frică.

Ce e de făcut?

1. Recunoaște-le și observă-le caracterul fatalist, extremist (de a fi ori albe, ori negre)

2. Fii conștient că sunt dezechilibrate, că nu-ți mai oferă răspunsul cel mai adaptativ

3. Încearcă să le temperezi cu opusul lor. Dacă ele au fost toate îndreptate spre obstacolele care le poți întâlni, impune-ți să te gândești la posibilele soluții și căi de rezolvare.

E important să știi că ai o modalitate de gândire diferită atunci când ești calm, relaxat, față de situația în care ești speriat și simți în corp senzațiile specifice fricii.

Când ești speriat(ă) nu mai gândești 100% rațional, gândurile tind să-ți fie influențate de ceea ce simți.

Ai mai puțină încredere în forțele tale, crezi mai mult că ești o victimă, că ești neajutorat(ă) și că ai nevoie de ajutorul cuiva atunci când ți-e teamă decât atunci când ești relaxat(ă).

În concluzie, nu nega importanța fricii, dar fii conștient(ă) de faptul că sunt situații în care îți pune bețe-n roate în loc să te ajute.

Vreau să scrii într-un comment mai jos care e situația în care observi că intri cel mai des în tiparul de gândire „dar dacă?”. E un exercițiu care te ajută să faci pasul 1 (să le recunoști) pentru a putea să le temperezi cu gânduri mai echilibrate și să nu mai permiți fricii să-ți limiteze libertatea.

Baftă!

Cristi Pavel

Aboneaza-te prin mail

si primesti ghidul gratuit - Cum controlezi orice frica intensa sau emotii puternice - 3 metode prin care sa reduci din senzatiile neplacute:

Dacă simţi că ai orice fel de completare sau vrei să-mi spui ceva, lasă-mi un comment mai jos sau trimite-mi un mail la: cristi@scapadefrica.ro

Autor foto

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...