Intrebarile care amplifica frica

Salut

Articolul prezent are rolul de a te ajuta să conștientizezi un tipar de gândire care-ți amplifică starea de anxietate.

Frica și anxietatea nu sunt doar niște senzații fizice, ele au și o componentă psihologică.

În spatele lor se află niște cogniții, niște gânduri care interpretează situația într-o manieră în care ajungem să credem că există un pericol la adresa noastră sau a confortului nostru.

În acest articol vreau să-ți vorbesc despre niște întrebări care apar în mod obișnuit atunci când ți-e teamă puternic de ceva.

Ele nu sunt „rele” atunci când sunt raționale, când evaluează situația într-un mod echilibrat și pun în balanța variantele disponibile.

Ele devin iraționale atunci când se axează excesiv pe partea de eșec, de pericol, de ce e mai rău.

Dacă observi că încep să iei în calcul numai scenariile fataliste, neplăcute, e clar că nu e un echilibru în gândire.

De obicei aceste întrebări au un semn, o trăsătură distinctivă: încep cu „dar dacă? și dacă? ce-ar fi dacă? oare dacă?” sau variații ale acestora și se continuă cu „pățesc/nu reușesec/iese rău/… orice îți provoacă frică”.

Deci, aceste gânduri sunt iraționale deoarece sunt neechilibrate. Ele nu văd ambele posibilități. Nu îți oferă o variantă exprimată în probabilități, ci doar extremele, de obicei cele negative, doar vorbim de frică.

Ce e de făcut?

1. Recunoaște-le și observă-le caracterul fatalist, extremist (de a fi ori albe, ori negre)

2. Fii conștient că sunt dezechilibrate, că nu-ți mai oferă răspunsul cel mai adaptativ

3. Încearcă să le temperezi cu opusul lor. Dacă ele au fost toate îndreptate spre obstacolele care le poți întâlni, impune-ți să te gândești la posibilele soluții și căi de rezolvare.

E important să știi că ai o modalitate de gândire diferită atunci când ești calm, relaxat, față de situația în care ești speriat și simți în corp senzațiile specifice fricii.

Când ești speriat(ă) nu mai gândești 100% rațional, gândurile tind să-ți fie influențate de ceea ce simți.

Ai mai puțină încredere în forțele tale, crezi mai mult că ești o victimă, că ești neajutorat(ă) și că ai nevoie de ajutorul cuiva atunci când ți-e teamă decât atunci când ești relaxat(ă).

În concluzie, nu nega importanța fricii, dar fii conștient(ă) de faptul că sunt situații în care îți pune bețe-n roate în loc să te ajute.

Vreau să scrii într-un comment mai jos care e situația în care observi că intri cel mai des în tiparul de gândire „dar dacă?”. E un exercițiu care te ajută să faci pasul 1 (să le recunoști) pentru a putea să le temperezi cu gânduri mai echilibrate și să nu mai permiți fricii să-ți limiteze libertatea.

Baftă!

Cristi Pavel

Aboneaza-te prin mail

si primesti ghidul gratuit - Cum controlezi orice frica intensa sau emotii puternice - 3 metode prin care sa reduci din senzatiile neplacute:

Dacă simţi că ai orice fel de completare sau vrei să-mi spui ceva, lasă-mi un comment mai jos sau trimite-mi un mail la: cristi@scapadefrica.ro

Autor foto

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

3 thoughts on “Intrebarile care amplifica frica

  1. Alex

    Buna ! Cand am orice problema de sanatate in special durere de gat ! Cu rau de la gat innebunesc, de ce nu trece, cand o sa treaca? au trecut deja atatea zile si tot asa e….trebuie sa merg la case mai mari, nici aia nu ma rezolva, ce sa mai fac…”, povestea mea

    Reply
    1. Cristi Pavel Post author

      Cel mai bine e sa te duci la medic sa vezi daca nu e ceva organic. Si abia dupa ce iti spune medicul “nu e nicio problema”, sa stii sigur ca e vorba de ceva la nivel psihic.

      Reply

Spune-ti parerea