Pentru cei ce sunt stresati in sesiune – tehnica 4R

Ți se întâmplă să nu mai știi de unde să te apuci, să nu mai știi pe ce să pui mână, să-ți planifici să citești sute de pagini pe zi, să vrei să le înțelegi și reții, totodată.

Mai sunt doar câteva zile până la următorul examen și tu ești obosit înainte să începi de la cel pe care tocmai l-ai dat.

Dacă s-a întâmplat, acum asta e. Dacă până acum te-ai ocupat cu alte lucruri (nu neaparat mai puțin importante) decât studiul pentru facultate, asta e.

stres sesiune

La ce te ajută să te enervezi? Trecutul e trecut. Cel mai bine te împaci cu el, Îl accepți și trăiești prezentul, singurul unde poți face modificări.

Atunci când ai probleme, eu văd 3 moduri în care poți interveni:

  • să produci schimbări în mediu (renunți la o anumită activitate ca să poți face alta)
  • să produci schimbări în reprezentarea ta mentală a situației (acorzi mai puțină importanță unor aspecte și mai multă altora, cel puțin temporar)
  • să produci schimbări în comportamentul tău (modifici modul în care faci lucrurile sau ceea ce faci)

Acum, dacă ești în criză de timp și trebuie să lucrezi sub presiune eu îți recomand să faci o modificare ce ține de comportamentul tău, adică, de modul în care faci lucrurile.

Legat de învățat, dacă ești forțat să parcurgi materia doar o dată pentru că nu mai ai timp și vrei să se lege cât mai multe cunoștințe de tine, îți recomand să aplici tehnica 4R.

E o tehnică pe care mi-am dat seama că o aplicam inconștient atunci când am fost pus în situația pe care am descris-o mai sus și am realizat că aceasta consta din 4 procese, care începeau cu litera R. 😀

Teoretic, înseamnă folosirea metacognițiilor în învățare. (metacogniție, spus pe cuvinte simple înseamnă: conștientizare, gânduri despre gânduri). Eu văd metacogniția în învățare ca pe un proces divizat în alte 4 procese:

  1. Reflecție (monitorizezi asupra a ceea ce înveți – le conștientizezi astfel conceptele, le reprezinți în spațiul mental)

  2. Reorganizare (schematizezi în minte cunoștințele – le organizezi ierarhic, stabilești relații supraordonate și subordonate între concepte)

  3. Recapitulare (periodic, revizuiești ceea ce ai procesat mental până acum)

  4. Rezumare (din când în când, clarifici ceea ce ai învățat până acum, îți spui în cuvinte simple și în fraze scurte cunoștințele acumulate)

Dacă ți se pare utilă tehnica 4R, te rog să o dai mai departe.

Mulțumesc!

Cristi Pavel

Sursa foto

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

2 thoughts on “Pentru cei ce sunt stresati in sesiune – tehnica 4R

  1. R...

    Multumesc pentru tehnici! Interesant este ca le practic mai mult sau mai putin in mod inconstient. De altfel si eu sunt student la psiho, dar fiind anul I, nu am invatat asa ceva. Ma intreb daca o sa invat in urmatorii doi. Ma intreb daca macar urmatorii 2 ani o sa-si merite banii.

    Reply
    1. Cristi Pavel Post author

      Fiecare an la psiho își merită banii… cred eu. Ideea e că în anul 1 faci foarte multe chestiuni generale și abia cu înaintarea în ani faci chestiuni tot mai ancorate în „realitate”. Apoi vor veni momente în care ai informația dar depinde de tine cum o aplici, unde-i vezi aplicabilitatea practică, etc.

      Reply

Spune-ti parerea