Refuza pozitia de victima

Salut

Acest articol iti prezinta o atitudine esentiala pentru a invinge problemele cu frica.

Bineinteles, e o atitudine ce se poate extrapola in toate domeniile vietii.

Am observat aceasta atitudine în majoritatea mailurilor trimise de la voi. Nu mă înțelege greșit, nu vreau să te cert, dimpotrivă, mă bucur pentru că am identificat o problemă cu care te confrunți și acest lucru înseamnă că putem găsi o cale de rezolvare. Continuă să-mi scrii în continuare, orice problemă ai, de orice fel, ce ține de frică.

E o atitudine pe care trebuie să recunosc faptul că și eu am avut-o de multe ori. Nu contează, dar contează să fim conștienți de posibilele consecințe ale acesteia și să luăm măsuri.

Plecand de la ideea atitudinii, putem vorbi despre doua forme de a privi viata. Forme ce sunt in antiteza.

O sa incep cu prima, cea negativa:

Poziția de victimă

E o atitudine pe care TU o alegi. Atitudinea ta, nu iti este impusa de exterior. Conditia, bagajul genetic, circumstantele in care te aflii pot fi impuse de factori externi. In schimb, atitudinea e aleasa de tine.

Acest concept mai este numit si „stare psihologica de scuza” sau intalnit intr-un mecanism de aparare a psihicului numit „raționalizare”. Adică, acea stare în care găsești motive, mai corect, justificări, pentru poziția în care te găsești. E acea situație în care te „speli” de responsabilitate și găsești cele mai credibile explicații pentru care nu ai ceea ce vrei, nu te aflii unde vrei, nu faci ceea ce îți dorești cu adevărat să faci.

Poziția de victimă e o atitudine pe care o poți identifica după următoarele criterii:

  • întotdeauna altcineva sau altceva (i.e. soarta) e de vină pentru condiția ta nefericită
  • lucrurile sunt grele pentru tine și nu și pentru ceilalți (în mintea ta)
  • tu ești o victimă, nu ai control de niciun fel asupra situației și ești ca o frunză purtată de un uragan
  • te plângi mult
  • cauți atenția altora care să-ți valideze condiția, să te „mângâie” și să-ți spună „da, ai dreptate”
  • ești foarte trist, descurajat și nu faci ceea ce vrei/e necesar
  • vorbești de cele mai multe ori despre problemele tale, despre ceea ce nu ai, ceea ce nu poți să faci și mai puțin despre ceea ce ai sau poți face
  • etc.

De ce e nocivă o astfel de atituine?

Pentru că, spălându-te de responsabilitate, te speli de puterea pe care o ai.

Când ceilalți sunt vinovați pentru suferința ta, înseamnă că doar ei pot schimba lucrurile, deci, puterea e la ei. 

Când tu ești responsabil pentru condiția ta, știi că tu ești cel care trebuie să facă ceva, să miște lucrurile.

Dacă încerci să faci ceva, ai minim 1 șansă de reușită. Dacă nu încerci, ai ZERO șanse de reușită, garantat!

Nu contează dacă e justificat să te plângi, dacă e firesc, sau dacă e normal. Întrebarea corectă sună așa: la ce îmi folosește?

Acum o să vorbesc despre atitudinea de învingător, aflată în antiteză cu cea de victimă.

Poziția de învingător

E aceea în care ești conștient de faptul că viața e o sinusoidă, cu urcușuri și coborâșuri. E locul în care ești cel mai protejat de probleme de natură psihică de orice fel, cum ar fi o depresie de exemplu, pentru că rămâi optimist și păstrezi speranța.

E poziția în care:

  • știi că tu ești responsabil de situația și de calitatea propriei vieți
  • știi că sunt lucruri pe care le poți schimba și lucruri pe care nu. Totodată, ai capacitatea de a discerne între ceea ce se poate schimba și ceea ce nu. Încerci să schimbi ceea ce se poate și să accepti, sau să privești cu alți ochi, ceea ce nu se poate.
  • nu te plângi pentru orice pierdere
  • ții capul sus
  • nu ai nevoie de cineva din exterior ca să-ți rezolve orice problemă ci pui osul la treabă
  • dacă nu ai ceea ce vrei, știi că poți găsi satisfacție în altceva, chiar dacă e mai greu la început
  • faci ceva, orice, ca să găsești o soluție
  • te adaptezi și-ți schimbi strategia în funcție de feedback-ul primit
  • ești flexibil
  • etc.

Bun.

La ce ne folosește aceasta atitudine?

Atitudinea prezentată în „poziția de învingător” te face responsabil, te face să-ți păstrezi puterea în propriile brațe și să nu pici plângând în brațele mamei la prima înfrângere.

În concluzie, atitudinea este o alegere pe care o faci TU. Ea îți va ghida direcția în care mergi, cea sănătoasă, rațională, sau cea „plângăcioasă”.

Tu ce atitudine ai?

Te rog să mă ajuți să promovez acest articol. Poate e cineva apropriat ție pe care l-ar ajuta să conștientizeze faptul că se află în poziția de victimă și să fie un punct de întoarcere în direcția potrivită. Trimite-i direct link-ul de la articol sau dă, te rog, un share pe facebook și un +1 pe google plus.

Mulțumesc,

Cristi Pavel
Dacă simţi că ai orice fel de completare sau vrei să-mi spui ceva, lasă-mi un comment mai jos sau trimite-mi un mail la: cristi@scapadefrica.ro

Autor foto

Aboneaza-te prin mail

si primesti ghidul gratuit - Cum controlezi orice frica intensa sau emotii puternice - 3 metode prin care sa reduci din senzatiile neplacute:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...