Revoluție în timiditate – partea 2

revolutie in timiditate 2

Salut, articolul acesta vine în continuarea articolului pe timiditate de aici.

Dacă până acum îți spuneam că una din ideile de bază la a scăpa de timiditate constă în acceptarea de sine, vreau să aduc acum o completare și să-ți spun că la frica de eșec e același lucru.

Nu voi face decât o mică paranteză.

Oamenii care au frica de eșec nici măcar nu încearcă sau renunță foarte repede în ceea ce urmăresc.

De ce?

Pentru că ei nu se acceptă necondiționat. Ei nu s-ar accepta în poziția de „eșec”. Ei, probabil cred că eșecul e ceva ce are legătură cu ei ca persoană. Eșecul nu e altceva decât un feedback care îți spune „așa nu” sau „fă altceva”. Ar fi de preferat să nu te afecteze foarte mult, să știi că nu-ți afectează valoarea ta ca persoană.

Tu, ca persoană, ești valoroasă pentru simplul fapt că exiști. Punct.

Bun, hai să revenim la subiectul timiditate și să-ți vorbesc de câțiva pași de acțiune.

Voi scrie mai multe articole pe această temă pentru că am văzut prin răspunsurile cititorilor la un chestionar că timiditatea este o preocupare principală a lor.

Ideea de bază a acestui articol este următoarea:

Recompensează-ți efortul și nu performanța.

De ce?

Pentru că:

  • nu controlezi performanța

O poți influența cel mult, însă controla niciodată.

Îmi amintesc o discuție cu profesorul de Psihologia Sportului de la facultate cum ne spunea că e important ca jucătorii de basket să se concentreze pe joc și nu pe victorie, pe sarcină și nu pe rezultate.

Problema, dacă te concentrezi pe victorie, este că apare anxietate de performanță. Adică, teama că poate e cam greu sau nu vei reuși. De aceea e bine să te concentrezi pe sarcină și nu pe rezultat. Anxietatea s-ar putea să nu-ți permită să-ți manifești pe deplin abilitățile și astfel să obții mai greu ceea ce reușești.

Victoria e doar o consecință, un efect. Efectul apare doar dacă e prezentă în prealabil cauza. Degeaba ne concetrăm pe efect, pe victorie și nu pe cauză.

  • controlezi doar ceea ce faci tu

Legat de cum ar putea reacționa o persoană la ce faci, încă o dată, poți doar influența și niciodată controla.

Poți să respecți toate regulile de conduită și persoana respectivă cu care vrei să relaționezi să aibă o zi foarte proastă sau să fie indispusă, iar eforturile tale să fie în zadar.

Asta e, cel mai înțelept e să accepți și să încerci să înțelegi.

Dacă îți propui de multă vreme să te întâlnești cu un prieten care stă doar o perioadă scurtă în țară, iar pe drum este accident și rămâi blocat astfel încât ajungi să ai întârziere de 3 ore și nu apuci să te mai vezi cu persoana respectivă, asta e. Nu e vina ta.

  • factori controlabili vs incontrolabili

Le scriam într-o zi abonaților la newsletter, despre:

–          factorii controlabili – ceea ce poate un om influența (starea sa psihică, gândurile pe care se concentrează, ceea ce face efectiv)

–          factorii incontrolabili – ceea ce nu poate un om influența (norocul, starea vremii, etc.)

Pentru sănătate mentală, inclusiv pentru a diminua problemele provocate de timiditate, îți recomand să depui efort și să faci tot ceea ce e omenește posibil în legătură cu factorii controlabili și să accepți factorii incontrolabili.

  • recompensarea duce la creșterea frecvenței comportamentului

În behaviorism, curent din psihologie puternic susținut din punct de vedere al validității științifice, se spune că aplicarea unei întăriri duce la creșterea frecvenței comportamentului. Întărirea, e o formă de recompensă.

Există întărire pozitivă – care e efectiv o recompensă și întărire negativă, care constă în înlăturarea unei pedepse dacă faci un comportament (legile funcționează astfel – nu ți se ia carnetul de șofer dacă nu depășești limita de viteză, de exemplu. Practic, prin înlăturarea unui stimul aversiv (nu-ți luăm carnetul dacă…) se crește frecvența de apariție a unui comportament dezirabil (… respecți limita de viteză)

Adică, dacă faci ceva și-ți oferi o recompensă, vei tinde să faci mai mult din acel lucru pentru că facerea lui e asociată cu primirea unei recompense.

Dacă, de exemplu, după ce ai avut curajul de vorbi cu un necunosct, și asumăm că până acum ți-a fost foarte teamă să faci acest lucru, oferă-ți o recompensă. Orice îți place ție. Fie că e vorba de o plimbare în parc, de a sta 1 oră pe facebook, a te uita la un film sau a citi o revistă.

Bun, în articolul viitor voi vorbi despre cum te influențează compararea cu alți oameni în timiditate.

Te rog să-mi spui printr-un comment dacă am fost puțin cam sec în acest articol și să-mi ceri nelămuriri. O să-ți răspund cu mare drag.

Pe articolul următor,

Cristi Pavel

Sursa foto

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Spune-ti parerea