Scenariile catastrofale care te împiedică să faci ceva

Salut

În acest articol te voi ajuta să conștientizezi un tipar de gândire pe care persoanele cu anxietate socială îl au și care le blochează să facă ceea ce vor.

Să zicem că ești la o petrecere, știi că nu areți foarte bine în haina pe care ai ales-o pentru astă-seară și te gândești că ceilalți vor observa, vor vorbi pe la spate și vor chicoti și vor face mișto pe seama ta. Te gândești că vor crede despre tine că ești un/o neîngrijit/ă și te vor evita toți în seara asta care va fi una foarte neplăcută.

Sau, să zicem că vecinul dă muzica destul de tare, tu nu te poți odihni și știi că e nevoie să meargă la un volum mai scăzut. Te gândești să mergi la el și să-i spui, dar te temi că îți va deschide ușa, te va înjura și ți-o va trânti în nas, iar vecinii vor vedea umilința la care ești supus și probabil vor râde pe ascuns de tine.

Sau, să zicem că ești la o nuntă, ești un tânăr și vezi o fată frumoasă la o masă vecină. Nu e însoțită de cineva anume și ai vrea să dansezi cu ea sau să schimbi o vorbă. Vrei să te ridici și să te duci să o inviți la dans, dar te gândești că te va refuza urât, că îți va arunca o privire disprețuitoare de „cine-o fi și ăsta?” și că cei din jur vor vedea și vor râde.

Ei bine, ce ți-am prezentat mai sus sunt 3 scenarii mentale pe care un om cu o anxietate socială ridicată le-ar lua în considerare.

Cel mai probabil răspuns comportamental la cele de mai sus e acela de evitare și de „paralizare”, adică, nu faci nimic. Vrei să faci ceva care te-ar putea face mai fericit sau mai mulțumit de propria persoană dar eviți, iar acest lucru îți întărește atât frustrarea cât și teama legată de acea situație.

Vreau să revenim la scenarii și să observi câteva aspecte:

1. Sunt catastrofale

Cam în toate cele 3 exemple, s-a ales scenariul cel mai negru, care, este posibil să se întâmple dar este foarte puțin probabil.

Șansele ca lucrurile să se desfășoare astfel sunt foarte mici.

2. Sunt orientate strict pe partea negativă

Toate vizează eșecul ca singură opțiune, ca singura consecință care poate să aibă loc. Crezi că dacă vei încerca, sigur se va întâmpla ce e mai rău și crezi acest lucru fără a avea o dovadă solidă în acest sens.

3. Toate presupun o incompetență sau o hipersensibilitate din partea ta

Adică, în toate cele 3 scenarii, tu ești victima, tu ești incapabil de a face ceva. Tu nu ai deloc putere, iar ceilalți te domină complet.

Acum, să facem un pas în spate și să observăm că aceste lucruri se desfășoară doar în mintea noastră, nu în realitate.

Dar chiar dacă au loc strict în „spațiul dintre urechi”, ele au o puternică influență asupra a ceea ce simțim, în cazul de față, frică intensă. Iar faptul că nu facem nimic, faptul că nu confruntăm acele frici, presupune și că nu le invalidăm prin încercarea lucrului de care ne e frică.

E o formă prin care presupunea noastră greșită, exagerată și nerealist de negativă, capătă putere pentru că nu apare un contra-exemplu în realitate care să arate că nu e chiar așa.

Așadar, care e mesajul pe care vreau să ți-l transmit prin acest articol?

Când ai anxietate socială, îți creezi scenarii mentale nerealiste, negative și exagerate, care te împiedică să faci ceva ce îți dorești pentru că te fac să simți mai multă frică.

De ce e important să știi aceste lucruri?

Pentru ca să observi, atunci când ești într-o situație socială și te temi exagerat, că gândurile tale sunt cele care-ți generează teama aceasta paralizantă și că aceste gânduri sunt dezechilibrate. Așa că, fii conștient că lucrurile nu sunt chiar atât de grave în realitate cât sunt în mintea ta și încearcă să-ți dai seama când ele o iau razna și să le echilibrezi cu gânduri pozitive, care vor scădea din intensitatea fricii și te vor ajuta să acționezi ca să obții ceea ce îți dorești.

Eu mai am de lucru la teama de abordat pe strada fete necunoscute care mi se par atragătoare, aici mi se declanșează mie aceste „scenarii catastrofale”, ție în ce situație?

Pe curând,

Cristi Pavel

Aboneaza-te prin mail

si primesti ghidul gratuit - Cum controlezi orice frica intensa sau emotii puternice - 3 metode prin care sa reduci din senzatiile neplacute:

Dacă simţi că ai orice fel de completare sau vrei să-mi spui ceva, lasă-mi un comment mai jos sau trimite-mi un mail la: cristi@scapadefrica.ro

Autor foto

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

4 thoughts on “Scenariile catastrofale care te împiedică să faci ceva

    1. Cristi Pavel Post author

      Ma bucur ca ma fac inteles, dar nu vreau sa fiu o “copie reusita” de-a cuiva. :))

      Reply
      1. Mihaela Istrate

        nu nu cred ca ai nimic in comun cu pera,am citit si articolele lui,mi se pare ca abordezi mai bine unele teme decat el.mai pe intelesul nostru.se vede ca vorbesti din experienta proprie si asta conteaza mult:))

        Reply
        1. Cristi Pavel Post author

          Îl știu pe Pera, m-a ajutat foarte mult, însă nu-i mai citesc blogul ca altădată. 😀

          Reply

Spune-ti parerea