Situatiile in care te predispui la stres, deci la probleme de anxietate

Salut

În acest articol îți voi prezenta situațiile de viață unde stresul apare în mod firesc. Sunt situațiile unde e bine să fii mai precaut și să reduci cât mai mult din posibilele urmări ale stresului.

Stresul e un „predictor” nu doar pentru probleme anxioase, ci pentru patologii de orice fel. Atât la nivel psihic, cât și la nivel fizic. Stresul determină niște modificări fiziologice care mențin organismul într-o stare de alertă.

Această stare de alertă ținută mai mult timp duce la o „uzură” a corpului, fapt ce-l face mai sensibil la instalarea unor dezechilibre în organism, a unor boli.

De situații stresante nu ne putem feri. În schimb, putem micșora efectul pe care acestea îl au asupra noastră.

Situație stresantă poate fi orice schimbare în stilul nostru de viață. Fie că te muți într-un oraș nou, fie că îți schimbi locul de muncă sau chiar o schimbare a statutului marital.

Succesul poate fi destul de stresant, uneori chiar mai stresant decât eșecul.

De ce?

Pentru că în succes apar schimbări, situații față de care trebuie să investești mai multă energie, trebuie să contribui cu răspunsuri noi.

Îmi amintesc când eram în apogeul problemelor mele cu anxieatea, că orice schimbare reprezenta un factor generator de stres, chiar dacă într-o măsură mică.

Dacă mergeam la școală, ieșitul din casă declanșa o ușoară stare de anxietate. Ajungeam în centrul orașului, (o mică schimbare de mediu), apărea o ușoară stare de anxietate. Intram la oră, o ușoară stare de anxietate. Ieșeam la tablă, o ușoară stare de anxietate, etc. Erau ca niște impulsuri pe care le simțeam la schimbările de orice fel.

Bineînțeles, mă linișteam după fiecare trecere, doar că orice schimbare era amprentată de puțină frică.

Acum, vreau să-ți fac o listă cu cele mai stresante situații din viață, unde e necesar să fii cât mai precaut. Lista e ordonată descrescător și e preluată din Manualul de introducere în psihologie – Atkinson, 2005, Editura Tehnică, pag. 718:

  1. Moartea soțului sau a soției
  2. Divorț
  3. Separare maritală
  4. Închisoare
  5. Moartea unei rude apropriate
  6. Accidente sau boli mentale
  7. Căsătorie
  8. Concediere
  9. Reconciliere maritală
  10. Pensionare
  11. Schimbare în sănătatea unui membru al familiei
  12. Sarcină
  13. Dificultăți sexuale
  14. Apariția unui nou membru în familie
  15. Schimbări legate de locul de muncă
  16. Schimbări ale situației financiare
  17. Moartea unui prieten apropriat
  18. Schimbarea orientării profesionale
  19. Prescrierea unei ipoteci
  20. Modificarea responsabilităților de serviciu
  21. Fiul sau fiica părăsește casa
  22. Probleme cu rudele din familia soțului/soției
  23. O realizare personală remarcabilă
  24. Soția începe sau încetează să mai lucreze
  25. Începerea sau terminarea școlii
  26. Schimbarea condiților de trai
  27. Revizuirea obiceiurilor personale
  28. Necazuri cu șeful
  29. Schimbarea locuinței
  30. Schimbarea școlii
  31. Schimbări în modul de relaxare
  32. Schimbări de natură religioasă
  33. Schimbări în activitățile sociale
  34. Schimbări în obiceiurile legate de somn
  35. Schimbări în obiceiurile alimentare
  36. Vacanță
  37. Crăciun
  38. Încălcări minore ale legii

După cum observi, cuvântul „magic” e schimbarea. Cel mai stresant este momentul în care îți moare soțul/soția, dar pierderea cuiva apropriat se află printre pozițiile de vârf. Acum câteva luni mi-a murit bunicul. Așa că am scris un articol despre cum am trecut mai ușor peste moartea lui aici.

De ce ți-am oferit această listă?

Pentru a te ajuta să previi problemele legate de stres. Prevenția va fi întotdeauna mai eficientă și mai puțin costisitoare decât intervenția („reparația”).

Când te regăsești în astfel de situații, pentru a diminua efectele stresului, încearcă:

  • să adopți o atitudine pozitivă, pentru că-ți va oferi mai multă energie, te va ajuta să previi cognițiile iraționale de natură negativă care te predispun la problemele legate de frică
  • să fii flexibil, să accepți că lucrurile nu vor merge tot timpul cum vrei tu și că vor mai fi și neplăceri chiar dacă depui efort să le previi. Flexibilitatea și acceptarea te ajută să elimini din conflictele interioare care sunt încă o sursă de stres.
  • să faci sport – te ajută să metabolizezi adrenalina în exces dată de schimbările fiziologice survenite în urma trăirii stresului

Dacă cunoști o persoană care urmează să facă schimbări majore în stilul ei de viață, sau pur și simplu trece printr-o perioadă stresantă, trimite-i te rog acest articol sau dă share/like pe facebook.

Pentru tine, care e cea mai stresantă situație cu care te confrunți și ce măsuri adopți pentru a diminua efectele stresului?

Pe curând,

Cristi Pavel

Dacă simţi că ai orice fel de completare sau vrei să-mi spui ceva, lasă-mi un comment mai jos sau trimite-mi un mail la: cristi@scapadefrica.ro

Sursa foto

Aboneaza-te prin mail

si primesti ghidul gratuit - Cum controlezi orice frica intensa sau emotii puternice - 3 metode prin care sa reduci din senzatiile neplacute:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

2 thoughts on “Situatiile in care te predispui la stres, deci la probleme de anxietate

  1. ioan

    Eu am avut o pierioada mai stresanta deoarece am inceput sa colaborez cu o companie de nutritie, in ultima saptamana mi-am simti corpul incordat ,mai greu si somnul nu a mai fost la fel de linistit. Sunt si introvertit si timid, cred ca cea mai mare sursa de stres sunt conflictele mele interioare. Cum as putea sa nu mai ma simt incordat, imi simt picioarele mai grele, simt tensiunea in picioare atunci cand fac schimbari sau fac ceva nou in viata mea.

    Reply
    1. Cristi Pavel Post author

      Scuze ca raspund cu intarziere, mi-am luat o pauza. Nu inteleg in ce consta colaborarea cu acea companie de nutritie.
      Orice schimbare in stilul de viata genereaza putin stres. Nu mai te identifica cu pozitia de “introvertit si timid” pentru ca te indentifici cu pozitia de victima si nu mai poti face nimic.

      Citeste articolul asta: http://scapadefrica.ro/te-vezi-slab-vei-fi-slab-te-vezi-tare-vei-fi-tare/

      Nu mai incerca sa schimbi prea mult ceea ce simti. Relaxarea apare natural in corp dupa efort fizic. Deci, daca te simti tensionat, alergi 20-25 de minute, apoi stai linistit, comod, si observi ceea ce simti. Asa inveti starea de relaxare.

      Reply

Spune-ti parerea